Na Walizkach

  • Wiadomości
  • Loty
  • Miejsca
  • Porady
  • Ludzie
  • Sprawdzony nocleg
  • Gadżety
  • Top 10
  • Krótkie wypady
Europa, Transport

Rewia mody w samolotach British Airways

7 sierpnia, 2012

Były projektant domu mody Chanel, Roland Klein czy nadworny kreator Królowej Elżbiety II – to tylko niektóre osobowości ze świata mody, projektujące na przestrzeni lat uniformy dla załogi pokładowej British Airways.

By przekonać się na własne oczy jak wyglądały lotnicze stroje na przestrzeni lat warto odwiedzić historyczną wystawę, poświęconą obsłudze pokładowej. Jest ona dostępna dla odwiedzających w głównej siedzibie British Airways w Harmondsworth w pobliżu lotniska Heathrow.

Stewardessa większości z nas kojarzy się z zadbaną kobietą, ubraną w stonowany uniform, koszulę ze starannie przewiązaną apaszką na szyi, przemierzającą lotnisko z podręczną walizką. Skojarzenie poprawne, ale każdy, kto interesuje się modą powinien wiedzieć, że dla linii lotniczych British Airways ten standardowy strój niesie za sobą coś więcej niż zwykłe ubranie. Kryje się za nim szczególna historia, wielkie nazwiska świata mody, dziesiątki krojów oraz doskonała, krawiecka technika.

Wszystko zaczęło się w 1945 roku…

Wtedy, po raz pierwszy zrewolucjonizowano militarne, niezgrabne stroje obsługi pokładowej. Nowy wizerunek inspirowany był paryskimi wybiegami mody, gdzie królowały kobiece, podkreślające kształty ubrania. Maurice Helman, który jako pierwszy przyczynił się do zmian, pragnął wyeksponować wdzięk każdej ze stewardess na wzór projektów świata houte-couture. Prawdziwym innowatorem mody pokładowej był Sir Norman Hartwell, wpływowy europejski projektant dbający o garderobę samej Królowej Elżbiety II. Skomponował on klasyczne, damskie uniformy w kolorze ‘navy blue’.

Wykonano je z najwyższej jakości, starannie wyselekcjonowanych materiałów. Nowatorskim dodatkiem była biała koszula i eleganckie rękawiczki. W 1960 roku brytyjski przewoźnik zaproponował współpracę Sylvi Ayton, studentce prestiżowej londyńskiej szkoły Royal College of Arts. Specjalnie dla stewardess stworzyła ona dwuczęściowe kostiumy w czarno-niebieską kratę z czarnymi obszyciami. Plisowana spódnica i dopasowana marynarka, inspirowane projektami Diora zostały wówczas uzupełnione klasycznym nakryciem głowy. Całość stworzono z najczystszej, stuprocentowej wełny.

Papierowa sukienka

Taką wersję strojów pokładowych nosiły stewardessy pod koniec lat 60. podczas lotów z British Airways  z Nowego Jorku na Karaiby. Sukienka, wykonana z antypożarowego papieru w kształcie trapezu, pokryta była kwiecistym, fioletowo – zielonym wzorem. Stewardessy łączyły ją z seledynowymi pantoflami wysadzanymi małymi kamieniami oraz stylowymi, śnieżnobiałymi rękawiczkami. Pomimo dość frywolnej koncepcji stroju, zachowana została standardowa długość sukienki, nie krótsza niż 3 cale ( 7,62 cm) ponad wysokość kolan.

W latach 70. Clive Evans, jeden z ówczesnych czołowych projektantów, zaproponował zwiewne kreacje w różowo-turkusowe pasy, których projekt nawiązywał do lat 60. Projektant przedstawił również wersję uniformów ze spodniami, ale nie przyjęły się one w praktyce. W tym samym czasie, na trasach transkontynentalnych załoga pokładowa nosiła jedwabne, hinduskie sari, które pokryte wielokolorowymi nadrukami odzwierciedlało otwartość i świeże podejście do standardowych uniformów. Współczesna wersja sari została na nowo zaprojektowana w 2007 roku przez Rohita Bal wspierającego się projektami Juliena MacDonald.

Brytyjska klasa

Na trasach europejskich wszelkie światowe ekstrawagancje ustępowały miejsca krojom spod ręki mistrzów krawiectwa. Wspomniany już, Sir Hardy Amies, w 1972 roku na zlecenie brytyjskiego przewoźnika stworzył kolejny projekt kostiumu. Wykonano go z połączenia poliestru i wełny w kolorze ‘royal blue’, który uzupełniono krótkim czerwonym płaszczem z widocznym logo przewoźnika. Kolejny wzór inspirowany był kostiumami francuskiej marynarki wojennej. Dwurzędowe, precyzyjnie skrojone marynarki z małymi toczkami w kształcie łódki uzupełniały eleganckie koszule i jedwabne, różnokolorowe apaszki.

W 1976 roku Sir Amies urozmaicił wcześniejszy uniform o nową fakturę materiałów, które miała być bardziej funkcjonalne w codziennej pracy. Stroje, zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn wykonano z gabardyny, z dodatkiem dakronowego poliestru i krepy. Nie gniotły się i ułatwiały pranie oraz suszenie. Twórcą następnej kolekcji British Airways był Baccarat Wetherall. Od początku współpracy zapewniał, że projekty jego ręki będzie można pokazywać w Vogue i innych wielkich magazynach modowych. Jak się później okazało, jego kroje rzeczywiście wychodziły naprzeciw obowiązującym trendom. Wetherall udoskonalił kobiece uniformy o elegancko skrojone spodnie, podręczne skórzane torby i paski sygnowane logo brytyjskich linii lotniczych.

Paryski szyk

W latach 80. francuski projektant Roland Klein, który uczył się u boku samego Christiana Diora i Karla Lagerfelda, po raz pierwszy zaproponował linię ubrań dla wszystkich pracowników British Airways. Nie pominął przy tym załogi naziemnej, inżynierów oraz pracowników technicznych. Klein korzystał z pomocy The Andre Peters Design House, specjalizującego się w tworzeniu profesjonalnych, roboczych strojów. Dla stewardess przewidział wełniane niebieskie marynarki i szare spódnice uzupełnione o koszule w różnokolorowe paski. Dla pilotów zaprojektował dwurzędowe, ciemno granatowe marynarki z najwspanialszych materiałów, które noszone są przez nich po dziś dzień.

Wielką osobowością, która miała swój niewątpliwy wkład w rozwój mody pokładowej był Julien MacDonald. Pracował on dla domu mody Chanel jeszcze przed Karlem Lagerfeldem. MacDonald przekazał w swoich projektach doskonałe połączenie historii oraz dziedzictwa brytyjskiego przewoźnika z szykiem i wysublimowaną paryską elegancją. Projektant przedstawił propozycję klasycznych wełnianych kostiumów oraz garniturów z żakardowymi, czerwonymi przeszyciami. Połączył z nimi najwyższej jakości koszule i kosztowne spinki do mankietów sygnowane logo British Airways. MacDonald, podobnie jak jego poprzednik Roland Klein zaprezentował rozwiązania dla całego personelu wraz z pracownikami biurowymi oraz działami obsługi klienta.

Zbiór uniformów można obejrzeć również na stronie www.ba.com/heritage

O British Airways

British Airways to jeden z największych, międzynarodowych przewoźników obsługujący 36 milionów pasażerów rocznie. Jego macierzystym portem lotniczym jest londyńskie Heathrow. British Airways obsługuje europejskie oraz międzykontynentalne połączenia lotnicze z lotnisk: Heathrow, Gatwick oraz London City. 27 marca 2008 roku brytyjska królowa dokonała uroczystego otwarcia nowego 5-go terminala British Airways na Heathrow.

W ciągu najbliższych 5 lat, British Airways planuje inwestycję ponad 5mln funtów w nowe samoloty, wyposażenie kabin, saloniki VIP oraz nowe technologie. Wszystko dla większej wygody Klientów, zarówno w powietrzu jak i na ziemi.

British Airways jest członkiem – założycielem sojuszu Oneworld, powstałego w lutym 1999 roku. Flota przewoźnika składa się z 245 samolotów obsługujących 150 tras na 6 kontynentach, a w ramach grupy Oneworld aż 645 miast w 139 krajach. British Airways działa również w ramach Airline International Group w ścisłej współpracy z liniami Iberia.

Aktualnie na linii Warszawa-Londyn (Heathrow) możliwe są dwa loty dziennie o godzinie 12:05 i 18:15 oraz na linii Londyn (Heathrow)-Warszawa o godzinie 07:35 i 14:00

Autor: admin

Comments

comments

Tags | atrakcja, atrakcje, British Airways, buty, Chanel, Christian Dior, Clive Evans, dom, Elżbieta II, Harmondsworth, Heathrow, historia, Julien MacDonald, Karl Lagerfeld, kobieta, krawiec, królowa, Maurice Helman, moda, navy blue, pantofle, papier, plisowana, pokaz, pokład, pożar, projektant, rękawiczka, rękawiczki, rewia, Rohit Bal, Roland Klein, samolot, Sir Norman Hartwell, spódnica, stewardesa, stewardessa, sukienka, Sylvia Ayton, ubierać, uniform, wystawa
 0
Share Now

You Might Also Like

Polska, Transport

Nowe rękawy na lotnisku Chopina

2 lipca, 2012
Europa, Promocje lotnicze, Wybrane promocje

OLT Express: rodzic poleci za 79 zł, a dziecko za 39 zł

2 lipca, 2012
Loty, Polska, Transport, Wiadomości

Księżniczką Amalią nad Warszawą

14 maja, 2012
Atrakcje, Ciekawostki, Europa

Czeskie szkło na wystawie Concerto Glassico w Pradze

5 czerwca, 2016
Previous Post Drugi Boeing 787 Dreamliner dla LOT-u w budowie. Zobacz zdjęcia!
Next Post Eurolotem z Katowic do Gdańska. Bilety od 99 zł!

Video

Zapisz się do naszego Newslettera

Dwa razy w miesiącu będziesz otrzymywać wybrane promocje, ciekawe porady i dedykowane oferty.

    Hand Picked Posts

    • Afryka, Atrakcje, Kierunki, Miejsca, Porady, Relacje / Blogi, W podróży

      Casablanka i Rabat – nowoczesna strona Maroka!

      22 września, 2024
    • Marrakesz – co warto zobaczyć?

      6 września, 2024

    Tagi

    Air France atrakcje Azja bilet Boże Narodzenie cena Chopin Czechy Dubaj Emirates Finnair Gdańsk hotel jedzenie KLM konkurs Kraków lato Londyn lot lotnisko Lufthansa Modlin narty nocleg obniżka okazja pasażer PLL LOT podróż polska Poznań połączenie Praga promocja Ryanair samolot tani urlop wakacje Warszawa Wizz Air wyjazd wyprzedaż zima




    Obserwuj nas na Facebooku

    Archiwum

    meta

    • Zaloguj się
    • Kanał wpisów
    • Kanał komentarzy
    • WordPress.org

    strony

    • Cookie Policy
    • Nowa odsłona serwisu NaWalizkach
    • O nas
    • Regulamin
    • Reklama

    © 2020 Na Walizkach. All Rights Reserved. Designed by 022studio.pl