16 lipca 2012 roku Port Lotniczy Warszawa Modlin rozpoczął działalność jako lotnisko pasażerskie. Tego dnia rano wylądowały pierwsze samoloty linii Ryanair i Wizz Air.
Port został wpisany do rejestru lotnisk cywilnych jako lotnisko użytku publicznego, co oznacza, że może obsługiwać regularne rejsy statków powietrznych. Jest to pierwsze w kraju lotnisko stworzone z myślą o konkretnych klientach: nisko kosztowych liniach lotniczych i czarterach. W kolejnych etapach rozwoju portu powstanie tez możliwość obsługi lotniczych przewozów towarowych typu cargo.
Modernizacja byłego lotniska wojskowego kosztowała ok. 370 mln złotych. W ramach inwestycji dokonano modernizacji drogi startowej, dróg kołowania i płyty postojowej wraz systemem oświetlenia nawigacyjnego oraz odwadniającym części lotniczej portu.
Zbudowany został terminal pasażerski do obsługi ok. 2 mln pasażerów rocznie, wieża kontroli lotów, strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, magazyn środków chemicznych do utrzymania dróg lotniska, Główny Punkt Kontroli czyli miejsce sprawdzania osób i pojazdów wjeżdżających na teren lotniska, tzw. „mały” terminal do obsługi pasażerów General Aviation (lotnictwa ogólnego). Powstały drogi dojazdowe i parkingi na 800 miejsc postojowych. Wyremontowano i przystosowano na potrzeby biurowe dawne obiekty wojskowe.
Jesienią port zostanie wyposażony w system nawigacji ILS kategorii II, co umożliwi lądowanie samolotów w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Lotnisko Warszawa Modlin będzie obsługiwać przewozy międzynarodowe na liniach krótkiego i średniego zasięgu oraz przewozy krajowe pomiędzy portami regionalnymi. Operacje lotnicze będą odbywały się 24h na dobę. Lotnisko dysponujące drogą startową o długości 2500 m będzie mogło przyjmować wszystkie samoloty z kodu C, czyli takie jak Airbus A320 lub Boeing 737, a także wszystkie mniejsze. Port lotniczy będzie mógł obsłużyć ok. 5000 pasażerów dziennie.
DOJAZD DO LOTNISKA
Port Lotniczy Warszawa/Modlin oddalony jest od centrum stolicy o 37 km. Tę odległość można pokonać m.in. koleją.
Linię Warszawa – Modlin obsługują nowoczesne pociągi Elf uruchamiane przez spółkę samorządu województwa mazowieckiego – Koleje Mazowieckie. W ciągu całego dnia na trasie Modlin – Warszawa do dyspozycji podróżnych są 42 połączenia (14 połączeń lotniskowych oznaczonych specjalnym piktogramem samolotu oraz 28 pociągów kursujących przez Modlin na linii w kierunku do Działdowa). Spośród 14 połączeń lotniskowych 11 pociągów łączy dwa porty lotnicze w obrębie Mazowsza: Lotnisko Warszawa/Modlin oraz Lotnisko Chopina, a pozostałe trzy kursują na trasie Modlin – Warszawa Zachodnia.
Pomiędzy stacją kolejową Modlin a terminalem lotniska, co 20 minut będą kursowały specjalne autobusy lotniskowe w barwach Kolei Mazowieckich. Mogą pomieścić do 70 pasażerów, są klimatyzowane, a także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Rozkład jazdy autobusów jest dostosowany do przyjazdów/odjazdów pociągów.
Przejazd pociągiem na stację Modlin ze stacji Warszawa Centralna trwa średnio 44 minuty. Autobusy pokonują trasę stacja Modlin – terminal lotniska w ok. 10 minut.
Cena biletu (jednorazowy, normalny) na pociąg do stacji Modlin (44 km) z Warszawy Centralnej to 12,50 zł. Natomiast taki sam bilet na przejazd ze stacji Warszawa Gdańska do stacji Modlin (37 km) kosztuje 10,60 zł. Cena przejazdu autobusem Kolei Mazowieckich na terminal wynosi 4 zł. Bilety na autobus Kolei Mazowieckich będzie można kupić w każdej kasie, pociągu oraz u pracownika KM prowadzącego odprawę w autobusach.
Od 16 lipca ruszy także połączenie autobusowe Lotniska z Warszawą. Pojazdy linii TRANS KINETIK, kursować będą na trasie: dworzec Centralny, stacja metra Młociny, terminal Lotniska Warszawa/Modlin. Przejazd w jedną stronę kosztować będzie ok. 30 zł.
Dla pasażerów przyjeżdżających własnym transportem lotnisko przygotowało 800 miejsc parkingowych.
ELEMENTY INFRASTRUKTURY LOTNISKA:
TERMINAL
Budynek, zaprojektowany przez Stefana Kuryłowicza, wybitnego polskiego architekta zafascynowanego lotnictwem, przypomina przekrój skrzydła samolotu. Jest to bardzo ciekawa bryła ze szkła i stali. Całość jest prosta, a zarazem funkcjonalna, utrzymana w kontrastowej kolorystyce szarości i pamarańczu. Jest to pierwszy w Polsce obiekt, który jest realizowany na potrzeby nisko kosztowych linii lotniczych.
Powierzchnia zabudowy : 8.466,97 m2
Kubatura : 75.900 m3
Powierzchnia użytkowa : 12.066,3 m2
Liczba kondygnacji : 3
Liczba stanowisk odprawy biletowo – bagażowej (check-in) 22 stanowiska
Liczba stanowisk kontroli paszportowej – 4 odloty, 6 przyloty
Liczba stanowisk odprawy dla bagażu ponadnormatywnego – 1
Odloty – 4 niezależne poczekalnie odlotowe (gate’y) z czterema oddzielnymi wyjściami
Liczba pasażerów, jaką lotnisko będzie mogło obsłużyć w ciągu roku –ok. 2 mln.
Liczba pasażerów obsługiwanych w ciągu doby – ok. 5 000
Terminal jest wyposażony w uruchomić system darmowego WiFi
CZĘŚĆ LOTNICZA PORTU
Droga startowa 2500 m długości; 60 m szerokości, może przyjmować samoloty cat. C czyli takie jak Airbus A320 lub Boeing 737
Droga kołowania Alfa równoległa do DS
4 drogi kołowania „zejściowe” Bravo, Charlie, Delta, Eco
Pomoce nawigacyjne: ILS CAT. II (jesienią 2012), DVOR/DME i światła PAPI
Płyta postojowa: 10 stanowisk dla B737/A320 i 3 dodatkowe na płycie do odladzania
Strażnica LSRG: 4 samochody: w tym 2 nowe wozy typu Panther oraz wóz terenowy operacyjno-ekologiczny
Wieża kontroli ruchu