Należący do PLL LOT Boeing 737-400 o znakach rejestracyjnych SP-LLG, specjalnym rejsem LO3907/08, w dniu 10 marca, na trasie z Lotniska Chopina do Kraków Airport i z powrotem, pożegnał się ze służbą w barwach Polskich Linii Lotniczych LOT.
Koniec kariery we flocie narodowego przewoźnika, będzie jednocześnie początkiem nowego życia maszyny w wersji towarowej. Dla miłośników lotnictwa przewidziano liczne atrakcje oraz specjalne taryfy rejsowe.
Rejs rozpocznie się o 10:40 z Lotniska Chopina i potrwa 55 minut w bardzo komfortowych warunkach. Samolot ten w trakcie użytkowania przez LOT, został zmodyfikowany i dostosowany do współczesnych standardów dla samolotów wąskokadłubowych. Oznacza to, że pasażerowie, niezależnie od klasy w jakiej podróżują, mają do dyspozycji komfortowe fotele wyposażone w gniazdka elektryczne, a także szereg udogodnień wzorowanych na wnętrzu jednych z najnowocześniejszych modeli oferowanych przez Boeinga jak np. dynamiczne oświetlenie LED.
Pożegnanie z honorami
Ze względu na wyjątkowy charakter wydarzenia samolot miał specjalny kod wywoławczy: „Last 734”. W rejsie powrotnym
z lotniska Kraków Airport do Warszawy, został pożegnany salutem wodnym. To był początek atrakcji, ponieważ największe przewidziano po lądowaniu w Warszawie. Lotnisko Chopina rozpoczęło pożegnanie B737-400 również salutem wodnym. Następnie w asyście honorowej koordynatorów ruchu lotniczego naziemnego, samolot został poprowadzony do wybranego miejsca postojowego na płycie lotniska. Tam miłośnicy lotnictwa mogli wykonać „pożegnalne” zdjęcia, a także podpisać się na kadłubie samolotu.
Boeing 737-400, czyli udana służba w PLL LOT
Pożegnalny rejs Boeing 737-400 to zakończenie 27 lat udanej służby w barwach PLL LOT. Ten model to jeden
z najpopularniejszych i najlepiej sprzedających się na świecie wąskokadłubowych samolotów pasażerskich średniego zasięgu. Wycofanie B737-400, to także koniec historii Boeingów 737 Classic pod skrzydłami LOT-u. Historycznie pierwsze samoloty generacji 400 pojawiły się we flocie LOT-u na początku 1993 roku, pięć lat po rozpoczęciu produkcji serii 737-400, aby wraz innymi wersjami tworzyć efektywną i przewidywalną w użytkowaniu grupę samolotów rejsowych. Jednak wraz z rozwojem technologii lotniczych, 400-tki zostały sukcesywnie zastąpione modelami 800, które pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa oraz ograniczyć koszty operacyjne. Ostatni egzemplarz, noszący znaki SP-LLG, wykonał podczas swojej służby 28.970 rejsów, spędzając w powietrzu 55.525 godzin. Pośród Pasażerów, których gościliśmy na jego pokładzie, najbardziej wyjątkowym był Jan Paweł II, który wrócił nim do Rzymu po VII Pielgrzymce do Polski 17 czerwca 1999 roku.
– Wprowadzenie do floty krótkiego zasięgu samolotu typu Boeing 737 było prawdziwą rewolucją w lataniu – znacznie większy, w porównaniu z radzieckimi samolotami, zasięg, dwuosobowa załoga kokpitowa, wyjątkowo cicha i komfortowa kabina – to wszystko sprawiało, że LOT w połowie lat 90-tych dołączył do czołówki nowoczesnych przewoźników lotniczych – mówi Michał Czernicki, p.o. Rzecznik Prasowy PLL LOT. Zakończenie kariery w lotnictwie rejsowym to w przypadku tego modelu początek nowego życia jako mniejszej maszyny frachtowej. Wiele firm logistycznych docenia inżynieryjną solidność i niezawodne działanie samolotu, w mniejszym stopniu koncentrując się na efektywności kosztowej lotów przy użyciu boeingów generacji 400.