Usterka techniczna, powstała na skutek zaniedbań przewoźnika, błędne planowanie czasu pracy załogi, brak prawidłowej dokumentacji lotu. Jakie jeszcze okoliczności, powodujące opóźnienie lub odwołanie lotu, warunkują możliwość ubiegania się o odszkodowanie?
Generalnie możemy ubiegać się o rekompensatę, gdy opóźnienie jest wynikiem sytuacji, na którą linia lotnicza miała wpływ. Warto jednak starać się o nią nawet w przypadku nieoczywistych okoliczności, ponieważ to na przewoźniku spoczywa obowiązek wykazania, że wniosek jest niezasadny. Na złożenie reklamacji u linii lotniczych zarejestrowanych w Polsce mamy rok.
SKŁADAJ REKLAMACJĘ
Jeżeli Twój lot został odwołany bądź opóźniony i w związku z tym przybyłeś na miejsce docelowe min. 3 godziny później niż było to zaplanowane, to już pierwszy krok do pozytywnego rozpatrzenia Twojego wniosku o odszkodowanie. Możesz mieć pewność, że Twoja reklamacja jest zasadna, gdy dodatkowo te problemy z lotem są wynikiem:
- usterki technicznej, powstałej na skutek zaniedbań linii lotniczej (brak cyklicznych przeglądów),
- usterki technicznej, wykrytej podczas planowanego przeglądu, który miał sprawdzić poprawność naprawy defektu wykrytego wcześniej,
- błędnego planowania czasu pracy załogi (np. lot nie może się odbyć, ponieważ załoga pokładowa osiągnęła już limit czasu pracy tego dnia) bądź choroby i braku zastępstwa,
- niekompletnej dokumentacji rejsu (sytuacja, w której brak lub niekompletność dokumentacji jest spowodowana czynnikami, nad którymi przewoźnik sprawuje kontrolę),
- inspekcji SAFA, które ujawniają wszelkie usterki techniczne, co skutkuje natychmiastowym przeglądem i ewentualną naprawą.
– W takich sytuacjach możesz liczyć na rekompensatę w wysokości nawet do 600 euro. Ponadto, jeśli na Twój lot sprzedano więcej biletów niż jest miejsc, czyli doświadczyłeś tzw. overbookingu lub z jakiejś innej przyczyny odmówiono Ci wejścia na pokład, nie rezygnuj z prawa do odszkodowania, ponieważ możesz otrzymać od 250 do 600 euro – mówi Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.
NIETYPOWE PRZYPADKI
W ostatnich miesiącach Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał kilka ważnych orzeczeń, które pozytywnie wpływają na usystematyzowanie prawa pasażerów.
Jedno z nich dotyczy zakupu biletów lotniczych poprzez pośredniczące w sprzedaży strony internetowe bądź biura podróży. W takich przypadkach również odpowiedzialność za problemy z kursami ponosi linia lotnicza. Poszkodowany pasażer ma prawo skierować wniosek o odszkodowanie do przewoźnika. Tak samo wygląda sytuacja z popularnymi podczas wakacji liniami czarterowymi.
Ponadto w przypadku opóźnienia lotu w wyniku kolizji z ptakami, linia lotnicza jest zobowiązana do wypłaty odszkodowania pasażerom, jeżeli nie podjęła dostatecznych kroków do skrócenia opóźnienia. Każdy tego typu incydent jest oceniany indywidualnie.
Zapadły też orzeczenia szczególnie ważne dla rodzin. W maju br. AirHelp sukcesem zakończył proces sądowy przeciwko Thomas Cook Airlines Scandinavia o wypłatę odszkodowania za opóźniony lot, którego pasażerem był niemowlak. Sprawa stanowi nowy precedens w prawie UE WE261, uprawniając rodziców/opiekunów do ubiegania się o rekompensatę w imieniu dzieci bez wykupionego miejsca na pokładzie.
Warto również wiedzieć, że w sytuacji, gdy rodzice podróżują wraz ze swoimi małoletnimi dziećmi, a przewoźnik odmawia przyjęcia na pokład jednej z tych osób, to wówczas odszkodowanie należy się wszystkim członkom tejże rodziny. Wspólne podróżowanie uznaje się za oczywisty wyraz woli rodziców, sprawujących opiekę nad dziećmi. Szczególnie w sytuacji wykupu wspólnej rezerwacji oraz w przypadku, gdy problematyczny lot był pierwszym etapem podróży.