Linie lotnicze KLM kontaktują się z pasażerami przez komunikator WhatsApp. Za pośrednictwem aplikacji podróżni otrzymują informacje związane z zarezerwowanym lotem oraz wszystkie dokumenty podróżne, łącznie z kartą pokładową.
W ubiegłym roku KLM, jako pierwsza linia na świecie zainaugurowała obsługę pasażerów przez komunikator Messenger, a czerwcu tego roku rozszerzyła ofertę o Twittera oraz popularny w Chinach WeChat. Poprzez ten ostatni od niedawna możliwe jest również dokonanie płatności za bilet. Dziś KLM jest znowu pierwszy w branży lotniczej, integrując swój serwis z aplikacją WhatsApp. Holenderskie linie znalazły się w wąskim gronie przedsiębiorstw, które jako pierwsze otrzymały zweryfikowane konta firmowe na WhatsApp i testują nowe funkcjonalności WhatsApp Business. Usługi KLM poprzez WhatsApp są aktualnie wdrażane w kilku krajach, a w najbliższych tygodniach linia będzie je stopniowo udostępniała na kolejnych obsługiwanych przez siebie rynkach.
KLM testuje nowe funkcjonalności WhatsApp dla biznesu
KLM jest pierwszą i na razie jedyną linią lotniczą na świecie, która wraz z kilkoma firmami z innych branż ma możliwość testowania nowych rozwiązań, które właściciel aplikacji WhatsApp tworzy dla swoich klientów korporacyjnych. Popularną aplikację WhatsApp wzbogacono o nowe funkcjonalności stworzone z myślą o biznesie. Mają one przynieść korzyści zarówno firmom jak i samym klientom. Firmy zyskują profesjonalne narzędzie do indywidualnego, bezpiecznego kontaktu z klientem, które jest powszechnie używane na co dzień przez miliard osób na całym świecie. Mogą łączyć się użytkownikiem, przesyłać mu wiadomości tekstowe oraz dokumenty. Dzięki WhatsApp klienci mają więcej opcji do wyboru, jeśli chodzi o sposób kontaktu z KLM, a wsparcie we wszelkich sprawach dotyczących podróży jest zapewniane całą dobę.
Jakie usługi przez WhatsApp?
Podobnie jak w przypadku Messenger’a czy Twittera, WhatsApp będzie wkrótce służył wszystkim klientom KLM na świecie do odbioru dokumentów podróżnych. Za pomocą WhatsApp KLM prześle nam potwierdzenie rezerwacji lotniczej, w odpowiednim momencie otrzymamy przypomnienie o odprawie na lot, a po jej dokonaniu – elektroniczną kartę pokładową, której będziemy wygodnie używać na lotnisku posługując się naszym telefonem. Nasz komunikator odezwie się też za każdym razem, jak zmieni się status naszego lotu np. pojawi się opóźnienie. WhatsApp jest też kolejnym sposobem kontaktu z Działem Obsługi KLM, który jest czynny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
„Jestem ogromnie dumny z KLM, który jako pierwsza linia lotnicza na świecie posiada oficjalny profil firmowy na WhatsApp. Nasze unikalne partnerstwo z WhatsApp po raz kolejny potwierdza pionierską pozycję KLM nie tylko w awiacji, ale też w zakresie wykorzystania nowych technologii i kanałów komunikacji. W trosce o wygodę naszych klientów, chcemy być tam gdzie oni i komunikować się z nimi w sposób jaki preferują. Dlatego postanowiliśmy połączyć siły z WhatsApp, z którego korzysta już miliard użytkowników. Nasi klienci zyskują nowy sposób kontaktu z KLM, gdzie będziemy do ich dyspozycji przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. To kolejny wielki krok w realizacji naszej strategii dotyczącej mediów społecznościowych.” – powiedział prezes i dyrektor generalny KLM Pieter Elbers.
Jak to działa?
Podczas dokonywania rezerwacji biletu lub odprawy na stronie klm.com istnieje możliwość wyboru, z której platformy komunikacyjnej chcemy korzystać przy kontakcie z KLM w czasie naszej najbliższej podróży. Aktualnie możemy wybrać Messenger, Twitter lub WeChat, do których w najbliższych tygodniach dołączy opcja „WhatsApp” i pojawi się na lokalnych stronach KLM. Następnie poprzez wybrany przez nas kanał social media, KLM będzie wysyłał potwierdzenie naszej rezerwacji, kartę pokładową oraz powiadomienia o rozpoczęciu odprawy i inne informacje dotyczące naszego lotu. Jednocześnie poprzez ten sam kanał możemy skontaktować się z agentem obsługi KLM w dowolnym momencie podróży i z dowolnego miejsca – z domu czy z lotniska – jeśli mamy jakiekolwiek pytania czy życzenia.
Korzystanie z nowego serwisu prezentuje film: https://youtu.be/8ay-D4XDUe0
Bezpieczna komunikacja
Wiadomości wysyłane za pośrednictwem WhatsApp pomiędzy KLM a jego klientem są w pełni bezpieczne. Nikt, włączając pracowników WhatsApp nie ma do nich dostępu. Dodatkowo, dzięki najnowszym usprawnieniom w komunikatorze WhatsApp, wprowadzonym z myślą o klientach korporacyjnych, istnieje możliwość weryfikacji kont biznesowych. Użytkownicy WhatsApp mogą w łatwy sposób rozróżniać w aplikacji profile biznesowe od tych należących do osób prywatnych. W praktyce oznacza to, że przy nazwisku osoby kontaktującej się z nami w imieniu KLM będzie widniał zielony znacznik kontrolny.
KLM pionierem i liderem w mediach społecznościowych
KLM stawiał pierwsze kroki w mediach społecznościowych w 2009 roku, uruchamiając najpierw bloga, a potem oficjalny profil na Twitterze, a zaraz potem na Facebooku. Od tamtej pory zyskuje reputację inicjatora i pioniera w zakresie różnych usług i kampanii w serwisach społecznościowych. Linia ma ponad 25 milionów fanów i użytkowników na różnych platformach. Co tydzień otrzymuje ponad 100 tysięcy komentarzy na platformach społecznościowych, z czego 15 tysięcy to pytania lub uwagi. Zespół konsultantów KLM z działu social media liczy 250 osób i jest obecnie największym na świecie zespołem dedykowanym do obsługi klienta poprzez media społecznościowe. Za pośrednictwem licznych kanałów społecznościowych KLM oferuje swoim klientom wsparcie i możliwość kontaktu non-stop przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu w 9 językach. Aktualnie dotyczy to platform: WhatsApp, Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, jak też popularnym w Chinach WeChat oraz koreańskim KakaoTalk. KLM był pierwszą linią na świecie, która zaoferowała swoim klientom dokumenty podróżne oraz bieżące informacje nt. statusu lotu przez komunikatory Messenger, Twitter and WeChat, dziś jest znowu pierwszy na świecie ze swoim serwisem poprzez WhatsApp.