Wprawdzie urlop powinien kojarzyć się głównie z bezstresowym wypoczynkiem, ale dla niektórych podróżnych bywa źródłem wielu frustracji. Dobre samopoczucie podczas podróży mogą z powodzeniem zepsuć niecierpliwi współpasażerowie lub dziwne zasady obowiązujące w hotelach czy na lotnisku.
By pomóc swoim użytkownikom czerpać jeszcze więcej przyjemności z wypoczynku, porównywarka ofert turystycznych KAYAK.pl sprawdziła, jakie czynniki mogą negatywnie wpłynąć na komfort podróży.
Większość ankietowanych Polaków przyznała, że podczas lotu samolotem najbardziej działają im na nerwy niecierpliwi podróżni: 30% irytują współpasażerowie, którzy chcą opuścić pokład już podczas kołowania samolotu, a 28% – tłumy ustawiające się tuż przy taśmociągu z nadzieją, że szybciej dostaną swój bagaż.
W mniejszym stopniu przeszkadzają Polakom turbulencje podczas posiłków, klaskanie po wylądowaniu czy podstawianie autobusów do pokonania krótkich dystansów. Aż 38% ankietowanych z Polski nie lubi natomiast czekania na wejście do swojego pokoju hotelowego, szczególnie po całej nocy spędzonej w podróży.
Wielu uczestników ankiety – aż 33% – stresuje się, gdy w przypadku przyjazdu do obiektu w godzinach nocnych przy próbie wejścia do pokoju, nie działa karta magnetyczna. Podczas urlopu Polaków irytują również wysokie ceny napojów w pokojowym mini barze oraz wczesne godziny serwowania śniadania.
Wyniki ankiety „Doświadczenia podróżnika” wśród polskich użytkowników KAYAK.pl
Co najbardziej denerwuje Cię podczas lotu samolotem?
Ludzie, którzy ustawiają się w kolejce już pół godziny przed wejściem na pokład 5%
Ludzie, którzy chcą wyjść z samolotu zaraz po wylądowaniu 30%
Ludzie, którzy są przekonani, że dzięki czekaniu tuż przy taśmociągu szybciej dostaną swój bagaż 28%
Ludzie, którzy klaszczą po wylądowaniu 14%
Turbulencje podczas posiłków 10%
Podstawiane autobusy, nawet jeśli samolot dzieli od terminalu tylko 50 metrów 13%
Co najbardziej denerwuje Cię podczas pobytu w hotelu?
Ceny napojów w mini barze (czy woda mineralna musi kosztować 25 złotych?) 10%
Restrykcyjne godziny otwarcia (basen czy spa otwarte tylko od 17:00 do 19:00, a śniadanie serwowane do 9 rano) 10%
Godziny zameldowania (bardzo irytujące, gdy przyjeżdża się wcześnie rano i trzeba czekać na wejście do pokoju) 38%
Niedziałająca karta magnetyczna, kiedy chcesz dostać się do pokoju po północy, a późne zameldowanie zostało wcześniej potwierdzone przez hotel 33%
Pracownicy hotelu, którzy nie przestrzegają prośby „Nie przeszkadzać” 9%
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród użytkowników KAYAK.pl z różnych krajów pokazują, że doświadczenia podróżnych są dość uniwersalne – najbardziej irytują niecierpliwi pasażerowie i czekanie na pokój w hotelu. Francuzi jednak o wiele bardziej niż Polacy denerwują się, gdy obsługa hotelu nie przestrzega tabliczki z prośbą „Nie przeszkadzać”.
Aż 36% ankietowanych Rosjan nie lubi pokonywać drogi do samolotu autobusem, a 24% zapytanych Włochów przyznało, że przeszkadzają im pasażerowie, którzy lądowanie samolotu nagradzają gromkimi brawami.
– Jednym z naszych celów jest pomaganie użytkownikom podróżować bezstresowo. Oprócz narzędzi do planowania i zarządzania podróżami, oferujemy również praktyczne porady – komentuje Vera Pershina, dyrektor regionalny KAYAKna Polskę i Rosję. – Przykładowo, by uniknąć stresów w hotelu, najlepiej z wyprzedzeniem skontaktować się z pracownikami obsługi hotelu i spytać o możliwość wcześniejszego zameldowania. Napiętą atmosferę zaraz po wylądowaniu samolotu wygodniej jest obserwować z boku, pozostając na swoim siedzeniu. Denerwując się na innych, niczego nie przyśpieszymy, lepiej więc skupić się na nadchodzącym urlopie.
Analiza została przeprowadzona na podstawie ankiety przeprowadzonej na portalu KAYAK.pl w marcu 2015 roku. W ankiecie wzięło udział łącznie 4010 użytkowników z Austrii, Niemiec, Brazylii, Hiszpanii, Francji, Włoch, Polski, Rosji oraz ze Szwajcarii, w tym 210 Polaków.