Segment turystyki on-line to jedna z prężniej rozwijających się branży. Zgodnie z analizą Zanox Mobile Performance w 2013 roku zanotowano 185 proc. skok w czerpanych zyskach w porównaniu z rokiem poprzednim. W Polsce rynek ten przede wszystkim napędzają serwisy pośredniczące w sprzedaży biletów lotniczych, czyli internetowe biura podróży oraz bezpośrednio linie lotnicze. Coraz większe znaczenie w czerpanych profitach mają technologie mobilne. Czy przyszłość branży turystycznej to m-commerce?
Polacy podobnie jak reszta świata, pokochali nowe technologie. Za pośrednictwem telefonu rezerwujemy bilety, hotele oraz wypożyczamy samochody i wymieniamy waluty. Problemu nie stanowią mobilnie zakupy, internetowe płatności, czy choćby bieżąca, mobilna obecność na portalach społecznościowych. Rośnie nie tylko liczba gospodarstw domowych z dostępem do internetu, także tych wyposażonych w tablet. Nie jest wyjątkiem, że rękach Kowalskiego znajduje się smartfon. Na początku 2013 roku, co czwarty Polak posiadał posiadła tego typu urządzenie. W 2014 roku współczynnik ten wzrósł do 44 proc., natomiast na początku 2015 roku prognozowane jest, że liczba ta wyniesie 60 proc., wynika z raportu „Smartfonizacja w Polsce 2014” przygotowanego przez TNS.
Nie dziwi zatem, że również internetowe biura podróży korzystają z „mobilnego boomu” i coraz częściej inwestują w kanał sprzedaży mobilnej. – Na coraz większym znaczeniu zyskują „mobile aspekty” podróżowania oraz wzrasta zaufanie konsumentów do przeprowadzania mobilnych transakcji. Ma to związek z przede wszystkim z dbałością powstających aplikacji, które są coraz coraz lepiej zaprojektowane oraz wygodniejszew eksploatacji dla ich użytkowników– informuje Pantos Papazoglou, Mobile Product Manager z Tripsta.Jak wynika z raportu Zanox Mobile Performance Barometrturystyka to jedna z najpopularniejszych kategorii transakcji generowanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych w Polsce. Ponadto, coraz większe znaczenie, jako „wakacyjny doradca” zaczyna mieć internet.
Year of the mobile travel
Statystyczny Kowalski przez wyjazdem się na wakacje informacji o miejscu, które wybiera jako destynacje poszukuje przede wszystkim w internecie. Jak wynika z danych Google Trend Index 17 proc. internautów wpisało zapytanie w wyszukiwarkę internetową, natomiast 12 proc. użytkowników internetu szukało za pośrednictwem urządzeń mobilnych informacji na temat miejsc, w które można wyjechać. Stąd już tylko krok dzieli nas przykładowo do mobilnej rezerwacji biletu lotniczego.
– Powstanie aplikacji mobilnej dla Tripsta jest odpowiedzą na wzrastające potrzeby i zapotrzebowania klientów. Świadczy o tym, choćby gwałtowny wzrost zainteresowania rezerwacjami dokonywanymi drogą mobilną, który od roku 2013 wzrósł o ponad 11 proc. w zakresie rezerwacji dokonywanych za pośrednictwem tabletów oraz o ponad 28 proc. rezerwacji dokonywanych za pośrednictwem smartfonów – informuje Pantos Papazoglou, Mobile Product Manager z Tripsta, który zarządzał procesem powstania niedawno powstałej aplikacji mobilnej Tripsta.
W ogólnym udziale transakcji rezerwacji dokonywanych za pośrednictwem strony mobilnej Tripsta udział transakcji mobilnych w ostatnim roku wyniósł w ujęciu globalnym ponad 14 proc. Dla Polski współczynnik ten wynosi 6 proc., a choć liczba transakcji dokonywanych drogą mobilną nie jest duża, to jednak z dnia na dzień wzrasta. Stąd też Tripsta zdecydowała się na launch bezpłatnej aplikacji mobilnej, która ułatwia użytkownikom dokonywanie rezerwacji z niemal każdego miejsca, w którym się znajdują w dużo łatwiejszy sposób niż podczas korzystania w mobilnej wersji serwisu www.
– Cena, wygoda i szybkość, to główne wartości, na które zwracają uwagę podróżujący przed zakupem decyzji zakupowej. Brak odpowiednich rozwiązań na urządzenia przenośnie zniechęca do dokonywania transakcji. Chcemy uniknąć tego typu sytuacji – deklaruje Pantos Papazoglou, z Tripsta.
Dodatkowo wykorzystanie aplikacji mobilnych wskazuje na pewne tendencje. Dla obecnych użytkowników aplikacji najlepszym czasem jej użytkowania podczas tygodnia to pora lunchu (11-13) oraz wczesne godziny popołudniowe, czyli czas powrotów do domu po pracy (17-21). W weekendy natomiast użytkownicy korzystają z aplikacji wczesnym popołudniem około godziny 14 i 15, lub 16. Mobilnej rezerwacji biletów, zdecydowanie częściej dokonujemy w niedziele, niż w sobotę, wynika z danych Tripsta.
Rezerwacje mobilne
Pośród najczęstszych rezerwacji dokonywanych drogą mobilną przez Tripsta w 2014 roku były przede wszystkim loty krajowe. Samolotem podróżujemy pomiędzy Poznaniem, Wrocławiem, Krakowem i Gdańskiem, a Warszawą. – Co ważne, duży procent osób nie tylko rezerwuje bilety krajowe, aby szybciej podróżować po kraju, lecz po to, aby w łatwy i szybki sposób dotrzeć na następne połączenie, gdyż większość lotów do USA jak i Europy odbywa się ze stolicy – informuje Maria Toutountzi, Product Manager flights w Tripsta – Drogą mobilną Polacy rezerwują także bilety Londynu, Paryża, Istambułu, Aten, Frankfurtu oraz Kopenhagi – dodaje specjalista. Popularną destynacją jest również Frankfurt, stanowiący węzeł komunikacyjny z innymi lotniskami.