Petr Duchek, manager British Airways na Europę Środkowo-Wschodnią mówi Michałowi Cessanisowi o milionach kilometrów w powietrzu, dalekich podróżach i ofercie linii lotniczych British Airways.
Liczył Pan ile kilometrów pokonał Pan w swoim życiu na pokładzie samolotu?
Szczerze mówiąc poddałem się i zaprzestałem liczyć kilometry ponad 4 lata temu. Wówczas było tych kilometrów ok 1.2 mln. Myślę, że teraz mógłbym mieć na liczniku ok. 2 mln kilometrów przebytych na wysokościach i odbytych kilkaset podróży na pokładzie samolotów.
Wiem, że lata Pan nie tylko służbowo z ramienia British Airways, ale również pasjonuje się Pan podróżami prywatnie. Jaką destynację lubi Pan najbardziej? Proszę też opisać swoją najdalszą i najbardziej egzotyczną podróż.
Prywatnie uwielbiam Hawaje. Byłem tam już kilkanaście razy i nie zamierzam na tym poprzestać. Odnoszę wrażenie, że na Hawajach najlepiej i najszybciej się relaksuję. Mówiąc o mojej najdłuższej i chyba najbardziej wyczerpującej wyprawie, to była to podróż do Ameryki Łacińskiej. W ciągu 8 dni pokonałem ponad 36 000 km odwiedzając Sao Paulo, Santiago de Chile, Wyspy Wielkanocne, Bariloche i Buenos Aires w Argentynie. To było niesamowite!
Miał Pan okazję już podróżować Airbusem A380 i B787 Dreamliner w barwach British Airways? Który samolot według Pana robi lepsze wrażenie i dlaczego?
British Airways są jedynymi liniami lotniczymi w Europie, które posiadają te obie niezwykłe maszyny w swojej flocie. Miałem okazję lecieć zarówno A380, jak i B787 i muszę przyznać, że są równie imponujące. Naprawdę, nie jestem w stanie powiedzieć, który z nich zrobił na mnie lepsze wrażenie. Samoloty będą operować na różnych trasach. A 380 w pełni zasługuje na swój przydomek „Superjumbo”- na pokładzie znajdziemy 479 miejsc rozmieszczonych w 4 różnych klasach (ekonomicznej World Traveller, premium ekonomicznej World Traveller Plus, biznes Club World i pierwszej FIRST). Pierwszy komercyjny- długodystansowy lot A380 odbędzie się do Los Angeles 27 września 2013r., następnie od 22 października 2013r. będzie latać do Hong Kongu oraz w lutym 2014r. skieruje się do Johanessburga.
Boeing 787 Dreamliner nie bez kozery uważany jest za kamień milowy lotnictwa komercyjnego. Nowy kształt skrzydeł samolotu redukuje turbulencje, a złożony kadłub samolotu został zaprojektowany w sposób by być w trakcie lotu pod mniejszym ciśnieniem niż konwencjonalny samolot, dzięki czemu powietrze na pokładzie nie jest tak suche jak w innych maszynach. Zarówno A380, jak i B787 są bardzo przyjazne dla środowiska- spalają mniej paliwa w przeliczeniu na pasażera i przebyty km oraz wytwarzają mniej hałasu w porównaniu do starszych samolotów.
Jeśli już jesteśmy przy nowych samolotach, to może zdradzi nam Pan plany inwestycyjne British Airways?
Chcemy robić wszystko zgodnie z naszą filozofią ‘ To Fly. To Serve‘ i tym samym nieustannie zapewniać naszym klientom najwyższy poziom usług. Od ponad 85 lat przodujemy w serwisie pokładowym. Około 2 lat temu rozpoczęliśmy inwestycje, których wartość szacuje się na 5 milardów funtów. Inwestycje m.in. obejmują zakup nowych samolotów (w ciągu ostatnich 12 miesięcy, co 2 tygodnie dołączała do nas nowa maszyna), odświeżenie i renowację naszej dotychczasowej floty, a w tym ulepszenie kabin na pokładach British Airways. Co więcej inwestujemy w nowe smaki oraz rozwój naszego cateringu, dbamy także o komfort na ziemi udostępniając pasażerom luksusowe lounge na wybranych lotniskach na świecie, w których mogą się zrelaksować w trakcie międzylądowań.
British Airways również przoduje we wdrażaniu nowości technologicznych. Nie wszyscy wiedzą, ale byliśmy pierwszą linią lotniczą, która wyposażyła swoją załogę w iPady, dzięki którym stewardzi i stewardessy mają dostęp do danych pasażerów obecnych na pokładzie. To naprawdę miłe uczucie, kiedy wchodząc do samolotu obsługa zwraca się do ciebie indywidualnie i proponuje catering zgodny z twoimi oczekiwaniami. Właśnie wprowadziliśmy stałe karty „bag tag”, który pozwalają klientom na szybszą odprawę online i przekazanie danych o bagażu nadanymz domu bez potrzeby spędzania dużo czasu na lotnisku przed odlotem.
British Airways promuje ostatnio lot klasą biznes. Wielu pasażerom samolotów ta klasa kojarzy się z luksusem, o wiele lepszym serwisem niż w klasie ekonomicznej, ale niestety również z bardzo wysoką ceną biletów. Jak upolować promocyjny bilet na lot w klasie biznes?
Oferta Club World jest produktem premium, który zapewnia pasażerom najwyższy standard od momentu wejścia na lotnisko do czasu zakończenia lotu. Kładziemy ogromny nacisk by podróżujący w klasie Club World czuli się naprawdę wyjątkowo w każdej minucie swojej podróży. Na lotniskach na pasażerów czekają ekskluzywne przestrzenie/lounge, na których znajdują się wyrafinowane resturacje, najlepsze bary, miejsca biznesowe oraz pokoje, gdzie można odpocząć podczas międzylądowania.
Dodatkowo na londyńskim lotnisku Heathrow (Terminal 5) oraz nowojorskim JFK do dyspozycji jest również Elemis Travel Spa, w którym zabiegi na ciało i twarz pozwalają zrelaksować się przed długim lotem. Proszę zauważyć, że wszystkie udogodnienia na ziemi są również wliczone w cenę biletów. Na pokładzie samolotów, w klasie biznes znajdziemy w pełni rozkładane fotele, dzięki którym możemy się wyspać i zniwelować jet-lag. Menu oraz karta win również spełniają najwyższe standardy.
Od lat współpracujemy z najlepszymi na świecie Szefami Kuchni, którzy projektują dania dopasowane do podniebienia nawet najbardziej wymagających klientów. Również w ofertach premium zdarzają się okazjonalne promocje, ale tak naprawdę można powiedzieć, że nasze regularne loty są stale w wyjątkowych cenach. Wartość usług, które pasażerowie dostają w ramach oferty Club World zdecydowanie przekraczają wartość biletów.
Porozmawiajmy teraz o siatce połączeń British Airways. Najbardziej interesują mnie nowe kierunki. Dokąd będziemy mogli polecieć w nadchodzącym sezonie zimowym?
Właśnie uruchomiliśmy nowe długodystansowe destynacje jak Seul, Colombo, Freetown i Monrovia. 22 września 2013r. otwieramy połączenie do Chengdu w Chinach. Dobrą wiadomość jest również taka, że w ramach naszych sojuszy biznesowych i partnerstwa z Finnair klienci będą mogli podróżować do jeszcze większej ilości miejsc na świecie dzięki przesiadce w Helsinkach.
A jakie niespodzianki szykuje British Airways w sezonie letnim 2014?
Nieustannie dążymy do maksymalnego rozwinięcia naszej siatki połączeń. Chcemy umożliwić podróżowania z nami po całym świecie. Na razie nie mogę zdradzić żadnych szczegółów, ale proszę mieć oczy otwarte- sezon letni 2014 może zaskoczyć.
British Airways chętnie współpracuje z celebrytami takimi jak: córka Micka Jaggera- G.M. Jagger, Orlando Bloomem czy Nicole Scherzinger przy okazji swoich kampanii reklamowych. Kogo zobaczymy w kolejnej kampanii?
Chciałbym zaznaczyć, że znane gwiazdy nie tylko współpracują z nami reklamowo, ale również korzystają z naszych usług prywatnie. Większość z tych osób nie kryje się i mówi wprost, że British Airways to ich ulubiona linia lotnicza. Tak naprawdę nie mogę wskazać jednej, konkretnej znanej twarzy, która wystąpi w kolejnej kampanii. Lista jest naprawdę długa!
Dziękuję za rozmowę