– Wizz Air nie wróci na lotnisko w Modlinie – poinformował dziś na konferencji prasowej w Warszawie prezes tej linii József Váradi. – Potwierdzamy naszą wolę pozostania na lotnisku Chopina. Straciliśmy zaufanie do lotniska w Modlinie i trudno nam uwierzyć, że cokolwiek zostanie tam zrobione na czas – dodał.
z badań jakie przeprowadzono wśród 4 tys. pasażerów Wizz Air, a także wśród załogi linii wynika, że ponad 70 proc. z nich było niezadowolonych z czasu, kosztów i dojazdu do Modlina, a ponad 60 proc. opowiedziało się za pozostaniem na lotnisku Chopina.
Z powodu braku systemów pomagających w naprowadzaniu samolotów, Wizz Air musiał w październiku zeszłego roku przekierować loty z Modlina do Warszawy, a to przyniosło finansowe straty. Váradi przypomniał o obietnicach portu. Wynikało z nich, że system ILS zostanie zainstalowany w 2012 roku. Tak się jednak nie stało. Pojawiły się kolejne obietnice, ale przedstawiciele przewoźnika mówią, że stracili zaufanie do władz lotniska.
– To lotnisko jest położone na takim terenie, że wiosną i jesienią są mgły. Bez ILS-u nie ma mowy o korzystaniu z tego portu – mówi portalowi NaWAlizkach.com.pl ózsef Váradi. – W ubiegłym roku aż 160 lotów odbyło się z problemami, część została odwołana, pozostałe przekierowane na inne lotniska. Ucierpiało na tym ponad 30 tys. pasażerów. Do tego doszły problemy z pasem startowym, który zaczął się kruszyć. Nasi pasażerowie nie chcą korzystać z Modlina.
Váradi nie ukrywa, że gdy linia przenosiła się w ub. roku do Modlina chodziło o zmniejszenie kosztów. Jednak po jesiennej serii odwołań i przekierowań lotów, koszty się nie zmniejszyły, a linia wręcz na tym straciła.
Nieoficjalnie mówi się, że pozostanie na lotnisku Chopina oznacza dla Wizz Aira wzrost kosztów o ok. 20 mln zł rocznie. – Macie lepsze dane od mocih – powiedział József Váradi na spotkaniu z dziennikarzami. – O kwotach nie mogę mówić.
Przewoźnik przyznał także, że na decyzję miały wpływ rozmowy o ewentualnym odszkodowaniu za brak możliwości lotów z Modlina. Wizz Air domagał się zadość uczynienia za straty spowodowane koniecznością przeniesienia swoich rejsów na lotnisko Chopina. – Port nie zaproponował niczego znaczącego i negocjacje utknęły w martwym punkcie – mówi prezes.
Przedstawiciele Wizz Aira zapewniają, że decyzja o pozostaniu w Warszawie jest teraz ostateczna. Na jej zmianę może jedynie wpłynąć wysokość opłat lotniskowych w Modlinie i w Warszawie. W przypadku drastycznej podwyżki w stolicy i przy równoczesnym obniżeniu opłat w Modlinie, przeprowadzka byłaby możliwa.
Drugi przewoźnik Ryan Air nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji o powrocie do Modlina. Lotnisko w Modlinie jest już gotowe do przyjmowania samolotów od 3 lipca, po ponad półrocznej przerwie. Jednak dotychczas nie odprawiono tam żadnych pasażerów.
We wtorek Modlin poinformował, że planuje wprowadzić system zniżek w opłatach pobieranych od linii lotniczych, żeby zachęcić linie lotnicze do powrotu. Chodzi m.in. o zniżki za lądowanie samolotu czy odprawę.
Oświadczenie Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin:
Ogłoszoną podczas dzisiejszej konferencji prasowej deklarację linii lotniczej WIZZ AIR o pozostaniu na Lotnisku Chopina uznajemy za autonomiczną decyzję biznesową. Firma odrzuciła korzystną propozycję finansową, która dawała mu wielomilionowe oszczędności w skali roku, co może sugerować zmianę w strategii obecności firmy na rynku warszawskim.
Tym samym 17.07.2013 r. linia WIZZ AIR potwierdziła, że zerwała umowę handlową z lotniskiem, która została podpisana w ubiegłym roku i miała obowiązywać przez okres 5 lat.
Lotnisko opracowało bardzo korzystny pakiet marketingowy dla przewoźników obecnych na lotnisku przed 22 grudnia 2012 r. Propozycja nowych opłat cennikowych i rabatów uwzględniała dotychczasowy niskokosztowy model biznesowy działalności przewoźników. Należy jednak pamiętać, że przedstawione propozycje lotnisko opierało na rachunku ekonomicznym. Model biznesowy lotniska nie zakłada dofinansowywania linii lotniczych. Spółka uznaje też za bezzasadne jakiekolwiek roszczenia odszkodowawcze linii lotniczych.
Lotnisko Warszawa/Modlin jest w pełni wiarygodnym partnerem biznesowym. Spełnia wszelkie wymogi lotniska użytku publicznego, co zostało potwierdzone w procesie drobiazgowego audytu w ramach re-certyfikacji lotniska przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Lotnisko Warszawa/Modlin w dniu 10 lipca 2013 r. ponownie otrzymało certyfikat ULC świadczący o spełnieniu wszelkich norm oraz zapewnieniu bezpieczeństwa operacji lotniczych.
W swoim oświadczeniu WIZZ AIR przedstawił wyniki badań, które sugerują, że 60% pasażerów preferuje rejsy z Lotniska Chopina m. in. z powodu trudności z dojazdem i wyższymi kosztami dotarcia na Lotnisko Warszawa/Modlin. Badania prowadzone w listopadzie ubiegłego roku na zlecenie naszego lotniska na reprezentatywnej grupie pasażerów, nie wykazały takiego problemu. Dla 25% wszystkich pasażerów czas dojazdu na lotnisko nie przekraczał 45 minut. Czas dojazdu dla pasażerów z północno-wschodnich regionów kraju oraz mieszkańców północnej i zachodniej ściany województwa mazowieckiego, którzy stanowili wtedy blisko 40% wszystkich pasażerów lotniska, był średnio
65 minut krótszy niż w przypadku dojazdu na Lotnisko Chopina. Tylko 1 osoba na 10 wskazywała jako utrudnienie w podróży czas lub koszt dojazdu na Lotnisko Warszawa/Modlin. Dla porównania w tym samym pytaniu, wśród pasażerów linii WIZZ AIR 44,6% wskazywało jako utrudnienie podróży restrykcje związane z wagą bagażu, 37,5% konieczność dopłat za większy bagaż kabinowy, a 25% dyskomfort związany z małą ilością miejsca.
Teza Prezesa linii WIZZ AIR dotycząca negatywnego wpływu pogody na funkcjonowanie lotniska Warszawa/Modlin nie ma pokrycia w rzeczywistości, o czym świadczą statystyki pogodowe i dokładna dokumentacja operacji lotniczych dla Lotniska Warszawa/Modlin. Poruszany argument braku systemu ILS również stracił swoją aktualność. ILS od dawna jest zainstalowany na Lotnisku Warszawa/Modlin, obecnie pracuje w trybie testu, który zakończy się pod koniec sierpnia. We wrześniu system ILS będzie dostępny dla operacji lotniczych.
Należy też przypomnieć, iż zawarta pomiędzy naszymi spółkami umowa o współpracy z 31 stycznia 2012 r. nie zawiera żadnego zapisu nt. ILS. O spodziewanym terminie uruchomienia systemu ILS, postępach w pracach przy instalacji i wdrożeniu operacyjnym systemu na bieżąco informowaliśmy naszych partnerów. Ze względu na wymuszony problemami z drogą startowa przestój operacyjny oraz w następstwie tego prowadzone prace remontowe, wdrożenie systemu we wcześniejszym terminie nie było możliwe.
Zarząd Spółki
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o.