Z taśmy produkcyjnej zakładów w rosyjskiej Samarze zjechał ostatni Tupolew Tu-154. Przez 45 lat od pierwszego lotu maszyny tego typu wyprodukowano łącznie ok. 1000 sztuk – dostępne w Internecie dane podają różne wartości – pisze Dominik Sipiński w portalu pasazer.com. Obecnie w aktywnej służbie pozostaje ponad 100 Tu-154. Latają one głównie w mniejszych liniach lotniczych w Rosji i krajach byłego ZSRR. Użytkownikiem jest także północnokoreańskie Air Koryo – najgorsze linie lotnicze świata.
Tu-154 to trzysilnikowy samolot odrzutowy, który w zależności od konfiguracji może zabrać na pokład do 180 pasażerów. Model jest wykorzystywany zarówno w lotnictwie cywilnym, jak i wojskowym. W latach 80. był podstawową maszyną we flocie Aerofłotu, który wówczas był największą linią lotniczą świata.
W Polsce Tu-154 jest najlepiej znany jako samolot do przewozu najważniejszych osób w państwie. Rozformowany po katastrofie smoleńskiej 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego posiadał dwie maszyny typu Tu-154M w wersji VIP, które wcześniej w normalnej konfiguracji latały w PLL LOT. Polski przewoźnik użytkował kilkanaście maszyn tego typu w drugiej połowie lat 80., jednak po upadku PRL „Tutki” szybko zostały zastąpione amerykańskimi Boeingami 737.
Pasazer.com przypomina, że pierwszy pasażerski lot Tupolewa Tu-154 odbył się w 1972 r. Ponieważ w pierwszych wariantach wystąpił problem konstrukcyjny ze skrzydłami, w 1975 r. rozpoczęła się produkcja zmodyfikowanego wariantu TU-154B (B-1 oraz B-2). Najpopularniejszym wariantem był produkowany od lat 80. Tu-154M. Ponadto „Tutki” powstały również jako samoloty przystosowane do treningu kosmonautów, wojskowych misji obserwacyjnych oraz w bardzo niewielkiej liczbie jako maszyny cargo.
zdjęcia: Wikipedia