Port lotniczy w Modlinie nie zostanie otwarty do wiosny. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, po zapoznaniu się z ekspertyzami uznał, że pas startowy wymaga całkowitego remontu. A ten może być wykonany przy dodatniej temperaturze.
Jak wynika z ustaleń serwisu pasazer.com, nieformalna decyzja zapadła już wczoraj, choć dopiero dziś WINB oficjalnie podtrzymał zakaz użytkowania drogi startowej w Modlinie. Wykonane od końca grudnia doraźne naprawy łuszczących się betonowych fragmentów pasa okazały się niewystarczające.
W komunikacie lotniska Modlin przysłanym do naszej redakcji czytamy:
Po analizie wyników ekspertyz, które zostały zamówione przez Zarząd Portu Lotniczego Warszawa/Modlin, Nadzór Budowlany utrzymał decyzję wydaną 22 grudnia br. o wyłączeniu z użytkowania obu progów drogi startowej. Oznacza to, że według inspektorów nadzoru budowlanego naprawy drogi startowej przeprowadzone przez generalnego wykonawcę firmę ERBUD S.A. są niewystarczające.
W związku z powyższym zobowiązaliśmy ERBUD S.A. do przedstawienia szczegółowych planów gruntownej naprawy, wraz z metodologią i harmonogramem. Zarząd zapowiada, że przedstawione przez generalnego wykonawcę plany będą szczegółowo analizowane przez wysokiej klasy specjalistów technologii budowy lotnisk oraz będą konsultowane z MWINB.
– Jak widać wybrany w przetargu inwestor zastępczy nie sprawdził się, dlatego zdecydowaliśmy się jeszcze bardziej wzmocnić nasz wewnętrzny nadzór nad wykonawcą. W tym celu nawiązaliśmy współpracę z dodatkowymi specjalistami, którzy pracowali przy budowie wielu lotnisk w naszym kraju. Ponadto, aby mieć pewność co do przyjętych technologii, chcemy też skonsultować plany ERBUD S.A. z wojewódzkim inspektorem nadzoru budowlanego – podkreśla Piotr Okienczyc, Prezes Zarządu Lotniska Warszawa/Modlin.
Wczoraj ERBUD S.A. zadeklarował, że na wykonanie nowej nawierzchni potrzebuje 10 dni sprzyjających warunków atmosferycznych (dodatnie temperatury). Naprawa zostanie wykonana w ramach zobowiązań gwarancyjnych generalnego wykonawcy.
Zarząd posiada opinie prawne, które potwierdzają zasadność roszczeń wobec generalnego wykonawcy ERBUD S.A. oraz inwestora zastępczego Bud-Invent. – Mamy ekspertyzy prawne, które potwierdzają zasadność naszych roszczeń wobec obu firm zaangażowanych w realizację pasa startowego. Będziemy domagać się zarówno pokrycia szkód, jak również korzyści utraconych – podkreśla Marcin Danił, Wiceprezes Zarządu Lotniska Warszawa/Modlin.