Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), w związku z pojawiającymi się usterkami technicznymi Dreamlinerów, zarządziła kontrolę programu Boeinga 787, w tym projektowanie, wytwarzanie komponentów oraz montażu.
Celem przeglądu jest sprawdzanie prac prowadzonych w trakcie procesu certyfikacji i zapewnienie, że samolot nadal spełnia wysoki poziom bezpieczeństwa FAA – podaje serwis pasazer.com.
W Dreamlinerach Polskich Linii Lotniczych LOT usterki pojawiły się już kilkakrotnie. Ostatnio w piątek 11 stycznia przed startem do Budapesztu piloci zadecydowali o powrocie pod terminal z uwagi na wykrytą usterkę techniczną.
Problemy z Boeingami 787 mają także Japończycy. Dwa Boeingi 787 japońskich linii lotniczych All Nippon Airways (ANA) zostały chwilowo wycofane z eksploatacji w następstwie incydentów technicznych.
Jedna z maszyn wylądowała bezpiecznie w porcie lotniczym Matsuyama w zachodniej Japonii po pojawieniu się pęknięcia w oknie kabiny pilotów. Powrót samolotu do Tokio został wstrzymany.
Ponadto stwierdzono wyciek oleju z silnika innego Dreamlinera po jego wylądowaniu w porcie lotniczym Miyazaki na południu Japonii. Podjęto badanie usterki, a rejs powrotny maszyny do tokijskiego portu lotniczego Haneda odwołano.
Jak podaje Polskie Radio, to już czwarty problem z Dreamlinerem w tym tygodniu. W środę w jednej z maszyn – także w Japonii – wykryto problemy z hamulcami. We wtorek z jednego z Dreamlinerów w Bostonie zaczęło wyciekać paliwo, a dzień wcześniej na lotnisku w tym samym mieście Boeing 787 zapalił się.
Dlatego zespół inspektorów FAA oraz inżynierów Boeinga przeprowadzi wspólny przegląd programu, z naciskiem na system elektryczny, jego dystrybucję oraz kontrolę jak elektryczne i mechaniczne systemy współdziałają ze sobą.
Pasazer.com podaje, że przegląd zostanie tak przeprowadzony, aby zapewnić szersze spojrzenie na projektowanie, produkcję i montaż, a nie będzie się skupiać wyłącznie na poszczególnych zdarzeniach z udziałem 787. Kontrole rozpoczną się w Seattle, ale mogą się rozszerzyć do innych miejsc na świecie w ciągu kilku miesięcy.
W grudniu FAA wydała również nową dyrektywę dotyczącą samolotów Boeing 787, w których odkryto problemy z przewodem paliwowym powstałe na skutek błędów produkcyjnych. Była to pierwsza dyrektywa dla 787, która zaleca inspekcję przewodów paliwowych we wszystkich użytkowanych Dreamlinerach. Na chwilę obecną problem wycieku paliwa z przewodów dotknął łącznie 12 maszyn 787 w liniach: United Airlines (2), ANA (9) oraz Ethiopian (1).
– Wszystkie usterki maszyn 787 to normalny proces wdrażania do użytku zupełnie nowej maszyny. Im więcej teraz wychwycimy błędów, tym jeszcze bardziej będziemy mogli dopracować produkcję Dreamlinera – mówi Lori Gunter, szefowa działu PR programu 787.
zdjęcia Dreamlinera: Michał Cessanis