W Wigilię wykonawca pasa startowego w porcie lotniczym Warszawa Modlin rozpocznie jego naprawę. Lotnisko do odwołania nie przyjmuje samolotów pasażerskich. Linia lotnicza Ryanair przeniosła się w sobotę 22 grudnia na lotnisko Chopina. Wcześniej z operacji w Modlinie zrezygnował tymczasowo Wizz Air (przez brak możliwości lądowania we mgle).
– Uszkodzone odcinki pasa startowego zostały w sobotę zamknięte w wyniku inspekcji Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego – mówi prezes portu w Modlinie Piotr Okienczyc.
W sobotę zamknięto dwa betonowe odcinki – na początku i końcu pasa startowego przez co skrócił się on o 1000 metrów. Droga startowa jaka pozostała, czyli 1500 metrów, jest zbyt krótka aby przyjąć duże samoloty pasażerskie – Boeingi i Airbusy. Obsługiwane mogą być jedynie małe samoloty prywatne.
Co stało się z pasem startowym? – Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał decyzję o wyłączeniu fragmentów pasa ponieważ w ostatnich dniach pojawiły się na nim złuszczenia na części betonowej drogi startowej – wyjaśniał w niedzielę dziennikarzom prezes portu.
Okienczyc stwierdził również, iż trudno mu powiedzieć, kiedy lotnisko znów będzie normalnie funkcjonowało. – Mam nadzieję, że na początku przyszłego roku wszystko wróci do normy – mówi szef lotniska. – Mamy święta, to wszystko jednak będzie chwilę trwało.
Kto zawinił? – Niestety wygląda na to, że wyszły błędy w wykonaniu. Natomiast ekspertyza będzie robiona od jutra, żeby dokładnie stwierdzić co jest rzeczywistą przyczyną, aż takich uszkodzeń i później będziemy wyciągać z tego wnioski – dodaje Okienczyc.
Powtórka z rozrywki
Problemy z pasem startowym w Modlinie były jeszcze przed otwarciem lotniska. W maju tego roku w betonowej drodze startowej pojawiło się tysiące dziur i odprysków. Informowało o tym obszernie „Życie Warszawy”.
– Zazwyczaj podobne rysy wynikają z tego, że w wyniku mrozu któryś element składu betonu pęka – mówił wtedy Życiu Warszawy Marcin Danił, wiceprezes Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. – Te rysy wypełniane były podgrzaną żywicą, która jest wielokrotnie bardziej wytrzymała i twardsza niż beton. Cała nawierzchnia pokryta została środkiem hydrofobizującym, który zapobiega nasiąkliwości wody i chroni ją przez trzy lata. Wszystko razem się spaja, a jak już się scali, to nie ma możliwości, żeby wypełnienie odłamało się od nawierzchni – przekonywał.
Pęknięcia, które teraz się pojawiły, są podobne do poprzednich. Jednak, jak zaznacza Okienczyc, poprzednie dziury na pewno zostały dobrze załatane. – Niestety okazało się, że jest tego więcej. Na każdym betonie zdarzają się takie pęknięcia – dodaje.
Wielkie straty lotniska
Przez zamknięcie części pasa Modlin traci dziennie ponad 150 tys zł. Są to straty związane z opłatami z tytułu startów i lądowań, a także prowizji od sieci handlowych, które mają swoje punkty na lotnisku.
Wykonawca modernizacji drogi startowej – firma Erbud S.A. – zobowiązana jest do dokonania naprawy wszystkich uszkodzeń występujących na drodze startowej w ramach gwarancji. Czy lotnisko będzie domagało się odszkodowania od Erbudu?
– Na razie nie rozmawiamy o stratach. Chcemy, by jak najszybciej przystąpili do prac naprawczych – odpowiada Danił. – Wykonawca zapewniał, że są specjalne środki, specjalne żywice stosowane do naprawy, skuteczne przy temperaturach ujemnych.
Autobusem z Modlina na Okęcie
Pasażerowie, którzy pojawiają się w Modlinie, przewożeni są autobusami na lotnisko Chopina.
Lotnisko uruchomiło dodatkową infolinię: +48 22 346 43 61. Poza tym informacja o statusach lotów dostępna jest na stronie internetowej www.modlinairport.pl oraz w punkcie Informacji lotniskowej pod numerem +48 22 346 43 60.
czytaj więcej: Skandal! Lotnisko w Modlinie zamknięte do końca roku