Po wielu odwołanych lotach spowodowanych mgłą i brakiem systemu ILS na lotnisku Warszawa Modlin, linia lotnicza Wizz Air domaga się od portu natychmiastowych działań. – Koszty poniesione przez pasażerów ma pokrywać lotnisko. To zamieszanie musi się wreszcie skończyć – mówią pracownicy linii.
Wizz Air wzywa lotnisko Warszawa Modlin do ukończenia instalacji Systemu ILS (Instrument Landing System), radiowego systemu nawigacyjnego, który zgodnie z wcześniejszymi obietnicami, miał funkcjonować w Modlinie od października 2012 roku.
Brak systemu ILS na lotnisku powoduje ciągłe trudności, z którymi muszą zmagać się pasażerowie, szczególnie przy tak częstych mgłach, które pojawiają się w tym roku. Warunki operacji lotniczych w sezonie zimowym na tym lotnisku są nie do zaakceptowania.
Przewoźnik jest przekonany, że niekompletna infrastruktura na lotnisku w Modlinie spowodowana jest brakiem porozumienia pomiędzy lotniskiem i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
Od października tego roku ponad 160 lotów zostało opóźnionych, przekierowanych lub odwołanych, co odczuło ponad 30 tysięcy pasażerów. Przewoźnik ponosi ogromne koszty związane z odszkodowaniami lub zmianami przy przekierowywaniu lotów.
Tej zimy, nieprzewidziane koszty szacowane są one na około 8 milionów złotych, a to wszystko przez brak podstawowego sprzętu, niezbędnego do lądowania podczas złych warunków pogodowych. Wizz Air potwierdził w tym tygodniu, że nadal będzie dbał o pasażerów, a za wydatki ponoszone z powodu braków w systemie nawigacyjnym będzie fakturować lotnisko w Modlinie.
– To jest godne pożałowania, że lotnisko w Modlinie i Pansa dopuścili do tak znaczących opóźnień instalacji i kalibracji instrumentów systemu nawigacji, niezbędnych do lądowania przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych w Modlinie – mówi Daniel de Carvalho, Corporate Communications Manager w Wizz Air. – Modlin musi wziąć odpowiedzialność za wszystkie koszty poniesione z powodu utrudnień, na które pasażerowie narażeni byli od początku października, ponieważ właśnie do tego czasu lotnisko zobowiązało się do ukończenia instalacji systemu ILS. Wizz Air zawsze jest zainteresowany obniżaniem kosztów lotniskowych, aby móc oferować swoim klientom niskie ceny i jednocześnie doskonałą obsługę, tak jak to miało miejsce do tej pory. Jednak przez niedopuszczalne warunki operacji lotniczych panujące w Modlinie w sezonie zimowym sprawiły, że jest to obecnie najdroższe lotnisko.
Rozmowa: Wielkie kłopoty Modlina. „Znajdziemy wyjście z tej sytuacji”
zdjęcie: Michał Cessanis