Pół miliona wypożyczeń i prawie 100 tysięcy użytkowników we wszystkich systemach Nextbike – mieszkańcy Wrocławia, Poznania, Opola i Warszawy coraz chętniej przesiadają się na rowery. Od startu pierwszego z systemów w czerwcu 2011 roku, na wypożyczonych rowerach przejechali łącznie milion kilometrów.
W ramach systemu Nextbike – bezobsługowych wypożyczalni rowerowych, które działają we wszystkich tych miastach – na ulice wyjeżdża każdego dnia 1 500 jednośladów, które średnio wypożyczane są 5 tys. razy dziennie. Od marca liczba ta wzrośnie, bo już dziś wiadomo, że warszawski system Veturilo wzbogaci się o kolejne 1 100 jednośladów.
Statystyki jasno pokazują, że rower w przestrzeni miejskiej jest dziś potrzebny. Mieszkańcy po niego sięgają, bo jest szybkim, tanim i ekologicznym środkiem transportu. Jak sugerują dane systemowe rowery wypożyczają od wczesnych godzin porannych, by dojechać nimi do szkoły, pracy, na zakupy do centrum, czy wieczorem – w ramach spotkań towarzyskich „na mieście”. Średnia trasa przejazdu jednośladem Nextbike w każdym z miast wynosi ok. 2 km i trwa nieco ponad 20 minut.
Rower potrzebny w każdym mieście
– Nasze doświadczenia pokazują, że system rowerów miejskich to dobre rozwiązanie zarówno dla dużych miast, które w swoich obszarach centralnych wprowadzają ograniczenia dla ruchu samochodowego, np. strefy płatnego parkowania i ruchu pieszych, jak też dla mniejszych miejscowości – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska, firmy, która kompleksowo wdraża i obsługuje miejskie wypożyczalnie rowerowe. Korzyści z wdrożenia takiego systemu w każdym z nich są podobne i niezaprzeczalne. Rowery na mieście to mniej korków na ulicach, emisji spalin i hałasu, a także więcej miejsc parkingowych – To także dowód, że miasto stawia na zrównoważony rozwój i inwestuje w ekologiczne oraz nowoczesne rozwiązania – dodaje Tomasz Wojtkiewicz.
Za pierwsze 20 minut jazdy wypożyczonym rowerem miejscy cykliści nic nie płacą. Taka bowiem jest idea wypożyczalni Nextbike – by mieszkańcy mogli wykorzystywać je bezpłatnie jako alternatywę bądź uzupełnienie dla innych środków komunikacji miejskiej i rowerem dojechać tam, gdzie dotychczas było to niemożliwe.
Popularność tej inicjatywy w Polsce nie dziwi – podobne od lat z powodzeniem działają zagranicą. Wypożyczalnie Nextbike funkcjonują m.in. w Niemczech, Austrii, Łotwie, a nawet w Nowej Zelandii. Dziś cała sieć publicznych systemów wypożyczania rowerów Nextbike obejmuje około 10.000 rowerów, w 7 krajach na 3 kontynentach. Dzięki działaniu wypożyczalni w ramach usług tego samego operatora, cykliści mogą korzystać z rowerów w dowolnym mieście, w którym działa system – w Polsce i zagranicą.