Znamy już laureatów konkursu na najlepszy produkt turystyczny województwa pomorskiego. Decyzją komisji, przedstawicieli środowiska turystycznego, jak i mediów regionalnych, główną nagrodę w Województwie Pomorskim zdobyła zlokalizowana na terenie Pruszcza Gdańskiego Faktoria – zrekonstruowana osada handlowa z okresu wpływów rzymskich. W ocenie jurorów produkt ten łączy w sobie kilka funkcji. Z jednej strony doskonale nawiązuje do tradycji kupieckich, jak i bursztynowego szlaku handlowego, z drugiej bogata oferta kulturowa buduje wizerunek miasta, jako nowoczesnego i ekspansywnie rozwijającego się ośrodka.
Ex aequo drugie miejsce zdobyło Muzeum Kultury Ludowej Pomorza w Swołowie oraz Ośrodek Kultury Morskiej w Gdańsku. – Unikalne walory architektoniczne i przestrzenne wsi Swołowo zostały doskonale wykorzystane do eksponowania tradycji i kultury Pomorza, a także rozwoju oferty „Krainy w Kratę”- komentuje Bogdan Donke, Wiceprezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Natomiast uruchomione w ramach Centralnego Muzeum Morskiego interaktywne centrum edukacji morskiej to jedno z najnowocześniejszych obiektów nie tylko na Pomorzu ale także w Polsce – dodaje B. Donke.
Laureaci etapu regionalnego zgłoszeni zostaną do eliminacji ogólnopolskich, w ramach których walczyć będą o uzyskanie Certyfikatu Polskiej Organizacji Turystycznej, gwarantującego dostanie się do elitarnego grona topowych produktów Polski promowanych w ramach realizowanych przez POT kampanii krajowych i zagranicznych.
– Z roku na rok wybór jest coraz trudniejszy. Oferta turystyczna regionu dynamicznie się rozwija, produkty odpowiadają aktualnym trendom – łączą w sobie nowoczesne wykorzystanie unikalnych zasobów ale przede wszystkim dostosowane są do preferencji i potrzeb różnych grup odbiorców. Niemniej jednak musieliśmy dokonać pewnej selekcji, wybraliśmy „perełki”, dzięki którym możliwe jest przełamanie bariery sezonowości – komentuje Krystyna Hartenberger – Pater, dyrektor biura PROT.
Komisja zdecydowała się również na uhonorowanie specjalnymi wyróżnieniami jeszcze dwóch inicjatyw wdrażanych przez prywatnych operatorów: Bursztynowego Integracyjnego Szlaku Konnego na Mierzei Wiślanej jako inicjatywy przeciwdziałającej wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych oraz Kajakowego Tramwaju Wodnego – cyklicznie organizowanych spływów na rzece Słupi, a także Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach jako miejsca pielęgnowania kultury i tradycji Słowińców.
Oficjalne wręczenie nagród laureatom pomorskim będzie miało miejsce w trakcie trwania regionalnych Obchodów Światowego Dnia Turystyki, które odbędą się 28 września w Gdańsku natomiast na wyniki eliminacji krajowych będzie trzeba poczekać aż do jesieni.
– Z punktu widzenia promocji regionu konkurs ma bardzo istotne znaczenie. Dzięki nadsyłanym zgłoszeniom jesteśmy w stanie na bieżąco śledzić kierunki rozwoju oferty turystycznej regionu i odpowiednio wykorzystać uzyskane informacje. Zależy nam aby Pomorskie postrzegane było nie tylko jako miejsce wizerunkowo atrakcyjne ale także takie, w którym dużo się dzieje – dodaje K. Hartenberger-Pate.
zdjęcia: CKiS Pruszcz Gdański/G. Haasa