W dobie wszechobecnych mediów społecznościowych i kontaktów online to podróże lotnicze są prawdziwą siecią internetową; Facebook nie zastąpi kontaktów „twarzą w twarz” –takie wnioski wypływają z ogólnoświatowego badania konsorcjum Airbus przeprowadzonego wśród pasażerów na temat przyszłości latania. Badanie pokazuje, w jakich obszarach podnosić jakość podróży lotniczych by poprawiać komfort pasażerów i kreować pozytywne doświadczenia.
Konsorcjum Airbus ujawniło wyniki badania prowadzonego przez dwa lata wśród korzystających z podróży lotniczych. Badanie objęło w sumie1,75 mln osób i wskazuje na ich oczekiwania co do podróży lotniczych w przyszłości: wzrost ruchu lotniczego, mniejszy stres i generalnie więcej podróży samolotem, mimo dynamicznie rosnącej roli mediów społecznościowych, które pozwalają na kontakty biznesowe i prywatne bez wychodzenia z domu.
- 63% osób z całego świata twierdzi, że do 2050 będzie podróżować samolotem częściej
- 60% badanych jest zdania, że społeczne media nie zastąpią potrzeby kontaktów międzyludzkich „twarzą w twarz”
- 96% jest przekonanych, że samoloty będą coraz nowocześniejsze lub “eko-wydajne”
- Prawie 40% osób, które wzięły udział w badaniu uważa, że podróże lotnicze (od drzwi do drzwi) są coraz bardziej stresujące
– Transport lotniczy jest prawdziwą „siecią internetową” – mówi Charles Champion, wiceprezes Airbusa ds. technicznych. – Wyniki badania pokazują, że nie ma nic lepszego niż kontakt „twarzą w twarz”. Świat jest opleciony siatką połączeń, które tworzą nieustannie rozrastającą się sieć społeczną i ekonomiczną: 57 milionów miejsc pracy, 35 procent światowego handlu, oraz 2,2 biliona USD udziału w światowym PKB. Od rozpoczęcia projektu „Przyszłość według Airbusa”, prowadzimy dialog z ludźmi w 192 krajach na temat przyszłości podróży lotniczych.
Zaowocowało to opracowaniem koncepcji rewolucyjnego samolotu i kabiny (Airbus Concept Plane and Cabin), które pokazują część innowacji podążających za zmieniającymi się trendami i oczekiwaniami wśród pasażerów i uwzględniających troskę o środowisko. Jest oczywiste, że ludzie naprawdę cieszą się ze stałego wzrostu transportu lotniczego w przyszłości, a my chcemy, aby mieli swój udział w kształtowaniu tej przyszłości.
- 86% ludzi na świecie uważa, że zmniejszenie zużycia paliwa jest zagadnieniem kluczowym, a 85% jest za zmniejszeniem emisji związków węgla
- 66% chce latać samolotami emitującymi niższy poziom hałasu, a 65% – samolotami, które można całkowicie poddać procesowi recyklingu
Lecz Champion zauważa, że im więcej ludzi lata częściej, tym większe będą ich oczekiwania co do podróży lotniczej i jej przebiegu– od zakupu biletu do lądowania w porcie docelowym. Badanie Airbusa wskazuje na listę powodów do narzekania: kolejki do odprawy paszportowej; wolne tempo odprawy i nadawania bagażu; oczekiwanie na start; oraz krążenie nad portem lotniczym w oczekiwaniu na lądowanie.
- 66% pasażerów chciałoby mieć więcej miejsca w kabinie samolotu
- 61% pasażerów chce by samoloty były wyposażone w fotele dostosowujące się do kształtu pasażera
- 65% oczekuje szybszej odprawy i odbioru bagażu
– Na przykład w Londynie widzieliśmy niepokój związany z kolejkami w portach lotniczych i ludzi, którzy, rzecz jasna, nie byli szczęśliwi z tego powodu – dodaje Champion. – Ale w rzeczywistości te ograniczenia w potencjale obsługi są zapowiedzią zjawisk, które pojawią się w przyszłości, jeżeli przemysł lotniczy nie będzie współpracować, aby zmniejszyć opóźnienia, a ruch lotniczy zwiększy się dwukrotnie w ciągu następnych 15 lat. Temu właśnie się przyglądamy.
Ponad 90 procent z 2 miliardów Euro, którymi Airbus rozporządza na prace badawczo-rozwojowe, wydawane jest w celu poprawienia ekologiczności produkowanych przez niego samolotów. Najnowsza generacja obejmuje flagowy statek powietrzny A380, największy w świecie i najcichszy samolot pasażerski; A320neo, „opcję z nowymi silnikami” zapewniającymi niskie zużycie paliwa dla rodziny A320; i szerokokadłubowy A350 XWB, który zapewni 25-procentowy spadek zużycia paliwa, dający pasażerom więcej przestrzeni na pokładzie.