Itaka i TUI – z tymi biurami podróży Polacy chcą planować swoje urlopy. Wynika tak z 12. edycji badania European Trusted Brands, przeprowadzonego przez Reader’s Digest.
Aż 20 proc. respondentów wybrała biuro podróży Itaka jako markę najbardziej godną zaufania. Jest ona tegorocznym laureatem Złotego Godła European Trusted Brands. Markę tę często wskazywali mężczyźni, a także osoby młodsze, w wieku do 30 roku życia oraz osoby posiadające rodzinę z dziećmi do lat 15. Itaka zdobyła zaufanie Polaków również w poprzednim roku, otrzymując Złotą Statuetkę.
Marka TUI to zdobywca Kryształowego Godła. Konsumenci cenią TUI za jakość świadczonych usług oraz silny wizerunek. Marka TUI zwyciężyła również w Niemczech oraz Austrii. W Polsce TUI odebrało zwycięstwo marce Triada, ubiegłorocznemu laureatowi Kryształowej Statuetki, której wycieczki są organizowane obecnie przez touroperatora Sky Club.
– Z roku na rok rośnie liczba Polaków korzystających z biur podróży mimo wybuchających co pewien czas w mediach afer uderzających w wizerunek całej branży. Rodacy jednak się nie zniechęcają, chociaż z wyjątkiem lidera w rankingu zaufania (Itaka) zmieniają swoje preferencje. Jedne biura turystyczne awansują, inne tracą w opinii Polaków – komentuje wyniki Profesor Janusz Czapiński, psycholog społeczny.
Wyniki badania European Trusted Brands są w Polsce podstawą do przyznania nagród – Złotego i Kryształowego Godła, przy czym zdobycie jednej statuetki nie wyklucza możliwości otrzymania drugiej.
Złote Godło to nagroda w kategorii ilościowej, w której respondenci spontanicznie wskazują Najbardziej Godną Zaufania Markę.
Kryształowe Godło, przyznawane jest w kategorii jakościowej, w której marki oceniane są przez badanych w 5 kryteriach: jakość, stosunek wartości do ceny, wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta oraz społeczna odpowiedzialność.
Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna – dwunasta już edycja badania – została przeprowadzona w 15 krajach. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia, Szwecja oraz Szwajcaria. Wzięło w niej udział 27 467 respondentów.Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Respondenci zostali wybrani spośród wielomilionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader’s Digest. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.