W tym roku mija 100 lat od zatonięcia Titanica, nic więc dziwnego, że w Belfaście, mieście w którym statek został zaprojektowany, wybudowany, wodowany szykowanych jest wiele uroczystości mających uczcić tych, którzy ponieśli śmierć w tej katastrofie, ale też tych, którzy pracowali przy budowie statku. Dziś (sobota 31 marca) w Belfaście otwarte zostanie największe na świecie centrum poświęcone Titanicowi – TITANIC BELFAST.
O Titanic Belfast:
· Titanic Belfast otworzy swe podwoje dla zwiedzających 31 marca 2012 roku stając się największym muzeum dedykowanym Titanicowi na świecie
· Budowa Titanic Belfast, niezwykłego budynku wpisanego w pejzaż Belfastu trwała 3 lata
· Zewnętrzna fasada budynku składa się z 4 dziobów statku, zwróconych w cztery strony świata, dzioby osiągają wysokość ponad 27 metrów
· Połyskującą zewnętrzną fasadę tworzy 3,000 pojedynczych oksydowanych srebrem aluminiowych tarcz, których urok wzmacniać będą baseny z wodą otaczające podstawę budynku.
· Titanic Belfast posiada najdłuższą podwieszaną windę w Irlandii. Budynek ma wysokość ponad 24 metrów, schody mają 124 stopnie, zapewniając dostęp do dwóch najwyższych pięter
· Widziane z góry, dzioby budynku przypominają logo linii White Star
· Titanic Belfast składa się z następujących ekspozycji:
– Boomtown Belfast
– The Arrol Gantry and Shipyard ride
– The Launch
– Myths and Legends
– Titanic Beneth
– The Maiden Voyage
– The Sinking
– The Aftermath
· Budynek zajmuje powierzchnię 14000 metrów kwadratowych
· Założyciel stoczni Harland and Wolff: Edward Harland urodził się w Scarborough w Północnym Yorkshire 15 maja 1831 roku. W 1854 roku przeprowadził się do Belfastu by przejąć zarządzanie stocznią Roberta Hicksona
na Wyspie Queens. Cztery lata później odkupił stocznię od właściciela i zmienił nazwę na Edward James Harland and Company. W 1861 ze swoim pochodzącym z Hamburga byłym osobistym asystentem – Gustavem Wilhelmem Wolff, założył firmę Harland and Wolff
· Ponieważ zarówno Titanic i Olympic były potężnymi statkami istniejące trzy pochylnie zostały przebudowane w dwie duże (pochylnie Titanica i Olympica) tak by mogły utrzymać duże kadłuby. Zostały także wzmocnione by
utrzymać ciężar kadłubów, każda z pochylni została wzmocniona ponad 1,5 metrową warstwą zbrojonego betonu
· Wszystkie projekty Titanica i Olympica od ogólnych po najbardziej szczegółowe powstały w biurach projektowych firmy Harland and Wolff. Biura te były siedzibą firmy do października 1989.
· Titanic Thompson Dry Dock był największym ówcześnie zbudowanym suchym dokiem, uważa się go szczytowe osiągniecie inżynieryjne epoki edwardiańskiej. Titanic spędził tu swe ostatnie dni przed dziewiczym rejsem.
· The Thompson Pump House (stacja pomp) znajdującą się obok doku może osuszyć dok z 23 milionów galonów wody w ciągu 100 minut. Było to możliwe dzięki trzem silnikom, każdy z nich miał moc 1000 koni mechanicznych
· Wysokie, żółte suwnice firmy Harland and Wolff nazywane Samson i Goliat są identyfikowane powszechnie z budową Titanica, ale nie brały w niej udziału, powstały dopiero w 1969 roku. Przy budowie Titanica i Olympica używano suwnicy Arrol, która powstała w 1908 roku (jedna z części Titanic Belfast – „Arrol Gantry Ride” pozwala zobaczyć, usłyszeć i poczuć pracę jaka się odbywała w porcie przy jej użyciu)
· Data wybrana na otwarcie Titanic Belfast nie jest przypadkowa. Budowa Titanica rozpoczęła się 31 marca 1912 roku, dokładnie sto lat temu
· Koszty budowy Titanica w 1912 roku wynosiły 7, 5 miliona dolarów, dzisiaj byłby to koszt 400 milionów dolarów
· Titanic był gigantem: mierzył ponad 290 metrów długości, był wysoki na ponad 28 metrów, ważył 46,328 ton
· Harland and Wolff, płacił wykwalifikowanym pracownikom 2 funty tygodniowo, niewykwalifikowanym funta. Bram Stoker, autor Draculi odwiedzający stocznie nie mógł wyjść z podziwu dla księgowość firmy. W ciągu
10 minut 12,000 pracowników wypłacono ich pensje.
· Użyto trzy miliony nitów przy procesie konstrukcyjnym, ponieważ był to czas kiedy nie używano ochronnych słuchawek, ich zakładanie powodowało uszkodzenie słuchu u wielu pracowników
· Cechą charakterystyczna statku były jego cztery kominy, z czterech tylko trzy były prawdziwe, czwarty był swego rodzaju atrapą dodaną dla celów estetycznych
· Titanic został wodowany 31 maja 1911 roku, linie White Star nie miały zwyczaju chrzcić swych statków rozbijając o ich kadłub butelki szampana. Główny inżynier Thomas Andrews pozwolił swemu pięcioletniemu bratankowi
odbić jeden z klinów utrzymujących statek w pozycji
1907 W czasie obiadu wydawanego w londyńskiej posiadłości przez Lorda Pirrie, Bruce Ismay – szef linii White Star, podjął dyskusję o możliwości zbudowania dwóch dużych, luksusowych statków by móc stawić czoła konkurencji w postaci linii Cunard
29.07.1908 Właściciele White Star w tym Ismay, zaakceptowali plany statku Olympic przedstawione przez firmę
Harland & Wolff z Belfastu. Bezpośredni nadzór nad projektami objął Lord Pirrie wspierany przez swego bratanka Thomasa Andrewsa
16.12.1908 W doku nr 400 należącym do firmy Harland i Wolff został położony kil, zaczęła się budowa statku Olympic
31.03.1909 W doku nr 401 należącym do firmy do Harland i Wolff został położony kolejny kil, zaczęła się budowa statku Titanic
31.05.1911 Przy tłumie liczącym ponad 100 tysięcy osób uroczyście wodowano kadłub Titanica, był on największym stworzonym przez człowieka „pojazdem” (Olympic drugi)
20.09.1911 Olympic dowodzony przez późniejszego kapitana Titanica Edwarda J. Smitha, został poważnie uszkodzony w kolizji z krążownikiem Królewskiej Marynarki Wojennej „Hawke”. Dziewiczy rejs Titanica został przez to
przełożony, materiały i pracownicy stoczni musieli zając się naprawą Olympica
Październik 1911 linia White Star podaje w „London Times” oficjalną informacje o nowej dacie dziewiczego rejsu – 10 kwietnia 1912
Styczeń 1912 na Titanicu instalowane są łodzie ratunkowe, padają sugestie by zainstalować ich więcej na co statek może sobie pozwolić, sugestia zostaje odrzucona z powodów ekonomicznych
2.04.1912 Titanic opuszcza Belfast, płynie do Southampton w Anglii
3.04.1912 Titanic przybywa do Southampton
10.04.1912 Titanic opuszcza Southampton rozpoczynając swój dziewiczy rejs, o 18:30 zrzuca kotwicę w porcie w Cherbourgu jest zbyt duŜy by dopłynąć do doku. O 20:10 Titanic wyrusza do Queenstown (dzisiaj Cobh, hr. Cork,
Irlandia)
11.04.1912 O 10:30 Titanic zrzuca kotwicę w porcie Queenstown, o 13:30 kotowca podnosi się po raz ostatni i Titanic rusza w podróż do Nowego Jorku
14.04.1912, 22:40 Titanic uderza w górę lodową, 2:20 odłamana część rufowa wznosi się wysoko w powietrze po czym powoli zanurza się w wodzie
· 1,500 osób zginęło w tej największej morskiej katastrofie w historii. O godz. 4:10 statek Carpathia przejmuje pierwszą łódź ratunkową o numerze 2
18.04.1912 o godz. 21:00 Carpathia dociera do Nowego Jorku
Więcej o muzeum: www.titanicbelfast.com
Zdjęcia: Tourism Ireland/Christopher Heaney