Linie lotnicze Malev przemalowały jeden ze swoich samolotów przywracając mu barwy w jakich węgierski przewoźnik latał w latach 60. Tak obchodzona jest 65. rocznica powstania linii.
– Przemalowując samolot chcieliśmy przypomnieć naszym klientom, że już od ponad pół wieku oferujemy wysoką jakośc podróżowania – mówi Dominika Domagalska, przedstawiciel Węgierskich Linii Lotniczych Malev w Polsce.
Bombardier w nowych – starych kolorach obsługuje połączenia regionalne z z Budapesztu do Pragi, Bukaresztu, Stuttgartu, Berlina i Warszawy.
Jak powstał Malev
Historia linii lotniczych Malev sięga 1946 roku gdy narodził się ich poprzednik Maszovlet (Hungarian-Soviet Civil Airline Company). W pierwszych latach działalności Malev obsługiwał wyłącznie loty krajowe. Rok później odbył się pierwszy zagraniczny rejs – do Pragi.
Milowym krokiem dla rozwoju firmy było przejęcie pieczy nad nowo powstałym lotniskiem Ferihegy Airport w Budapeszcie w 1950 roku. Przewoźnik ten, jeszcze jako Maszovlet odpowiedzialny był od tego momentu za port lotniczy łącznie z kontrolą rejsów. Kilka miesięcy po tym wydarzeniu Maszovlet został oficjalnie przemianowany na Malév Hungarian Airlines i rozpoczął działalność jako niezależny, narodowy przewoźnik Węgier.
Wymieniono wówczas flotę i do 18 zwiększono liczbę połączeń. Pierwszym kierunkiem w Europie Zachodniej był Wiedeń w 1956 roku. Do 1961 roku Malev obsługiwał już połączenia z Belgradem, Kopenhagą, Tiraną, Amsterdamem, Brukselą, Moskwą, Sztokholmem, Zurychem, Frankfurtem, Paryżem i Rzymem.
Lata 60. to okres w którym Malev rozbudowywał flotę składającą się z sowieckich IŁów. Przewoźnik ten jako pierwszy w bloku wschodnim wykorzystał turbośmigłowe samoloty typu Ił-18. Nabycie tej maszyny pozwoliło na uruchomienie rejsów na Bliski Wschód i do Północnej Afryki. Pod koniec tej dekady flotę Maleva zasiliły Tupolevy Tu-134.
Do końca lat 80. Malev przewoził około miliona osób rocznie, obsługując 40 miast w 30 państwach dzięki czemu znalazł się w rankingu dziesiątki najlepiej prosperujących przedsiębiorstw na Węgrzech. Z końcem tej dekady nastąpił kres ery samolotów sowieckich a rozpoczęła era Boeingów 737 w barwach linii Malev.
Lata 90. to czas pierwszych lotów transatlantyckich do USA oraz wymiany floty na samoloty typu Boeing i Fokker 70s. W kwietniu 2007 roku Malev został przyjęty do grona członków aliansu oneworld.
Obecnie Malev oferuje połączenia do około 50 destynacji na terenie Europy, Ameryki Północnej, Azji i na Bliskim Wschodzie.