LOT zmienia się intensywnie, rok 85-tych urodzin inauguruje wielką akcją pod hasłem „4 x 85 000 biletów” w promocyjnych cenach. Najbliższych dwanaście miesięcy będzie dla Spółki wyjątkowych nie tylko ze względu na jubileusz, ale przede wszystkim z powodu kolejnych strategicznych zmian dla pasażerów.
Przewoźnik zapewnia, że wychodzi „na prostą” pod kątem biznesowym: wyniki finansowe są coraz lepsze, plan restrukturyzacji jest konsekwentnie wdrażany, a jedną z pierwszych tegorocznych decyzji spółki jest to, że LOT nie poprosi o II transzę pomocy publicznej do końca czerwca 2014 roku.
Po intensywnych zmianach wprowadzonych w ubiegłym roku musimy w 2014 utrzymać tempo restrukturyzacji i wzmocnić uzyskane efekty. Nie ukrywam swojego entuzjazmu, zdecydowanie lepsze wyniki od zakładanych potwierdzają, że idziemy w dobrą stronę. Bardzo chciałbym o tej porze za rok poinformować, że osiągnęliśmy rentowność, ale jest to ogromne wyzwanie, gdyż mamy ograniczenia związane z restrukturyzacją. Mimo to, jedna z pierwszych tegorocznych decyzji Spółki jest taka, że nie poprosimy o II transzę pomocy publicznej do końca czerwca 2014 roku – mówi Sebastian Mikosz, Prezes Zarządu PLL LOT S.A. – Prognozy zarówno IATA i AEA na 2014 są dla lotnictwa
i ruchu pasażerskiego optymistyczne i mam nadzieję, że LOT będzie częścią tego pozytywnego trendu. Moją ambicją jest, aby ten rok był momentem przemiany LOT-u w trwale rentowną spółkę, ze wspaniałą historią, ale przede wszystkim z nowoczesnym produktem i orientacją na przyszłość. Mam nadzieję, że w okresie tych trudnych zmian spotkamy się z przychylnością wielu osób z branży i spoza niej, tak jak to miało miejsce w ubiegłym roku, za co bardzo dziękuję – dodaje Sebastian Mikosz.
Jubileuszowy rok LOT zaczyna mocnym akcentem – specjalnie z myślą o pasażerach i wspólnym świętowaniu, linie przygotowały wyjątkową promocję urodzinową „Gorące ceny w chłodne dni”, w ramach której w sprzedaży znajdzie się „4 x 85 000 biletów” na 85-lecie LOT-u. Podróżni będą mieli do wyboru rejsy do 36 miast europejskich i Bliskiego Wschodu z siatki połączeń LOT-u, w najbardziej popularnym okresie wakacyjnym – od 23 czerwca do 26 października. W ofercie m.in. romantyczna podróż do Paryża od 409 złotych w obie strony, spacer po urokliwej starówce Rygi od 119 złotych w obie strony czy zakupy na londyńskiej Oxford Street od 499 złotych w obie strony. Sprzedaż rozpocznie się 22 stycznia i potrwa do 29 stycznia.
Urodzinowa promocja jest również okazją do zmiany platformy komunikacji. „Ty wyznaczasz kierunek” to nowe hasło, które będzie pojawiało się w kampaniach LOT-u. Pokazuje ono, że rozwój firmy skoncentrowany jest na zaspokajaniu potrzeb i oczekiwań pasażerów. Ich opinie są dla nas drogowskazem w codziennej pracy. Nawiązaniem do tego jest też rozpoczęcie drugiej odsłony kampanii „Zmiany.lot.com”, zainaugurowanej w sierpniu 2013 roku. „Bohaterami” są pracownicy LOT-u, którzy prezentują nowe usługi wprowadzane w firmie jak m.in. Taxi&Fly, Meet&Greet oraz Duty Free Online. Specjalnie dedykowany serwis „zmiany.lot.com” przedstawia materiały przygotowane w formie spotów wideo – tym razem jest to aż 13 filmów.
Wyrazem nowego motto LOT-u „Ty wyznaczasz kierunek” jest m.in. nowa propozycja przewoźnika – już na początku lutego pasażerowie będą mogli czerpać podróżnicze inspiracje ze specjalnego serwisu przygotowanego przez LOT. Serwis, który będzie częścią strony lot.com, ma zachęcać pasażerów do podróży w ciekawe miejsca – do których lata LOT – a które są warte odwiedzenia z powodu licznych atrakcji turystycznych. Pierwsza odsłona będzie dotyczyć oczywiście „Inspiracji Zimowych”, a podróżni będą mogli zainspirować się 4 tematami: przedłużenie lata, zima i sporty zimowe, podróże kulinarne i wyprzedaże. Po wyborze tematu, w serwisie pokaże się lista miast, które odpowiadają danej „inspiracji”, a co najważniejsze do każdego kierunku dołączone będą informacje praktyczne i przewodnik z rekomendacjami miejsc wartych odwiedzenia. Znacznym ułatwieniem dla korzystających z platformy „Inspiracje” będzie funkcja rezerwacyjna, sprofilowana już pod konkretnie wybrane miasto i aktywność, a dzięki temu za jednym kliknięciem można przejść do kupna biletu.
Nowe inspiracje będą dodawane w kolejne kwartały (Inspiracje Zimowe, Wiosenne, Letnie oraz Jesienne), a z czasem będą wprowadzane nowe funkcjonalności; m.in. pojawi się aplikacja mobilna, nowe kategorie inspiracji czy możliwość korzystania z pełnych pakietów i ofert wycieczek.
Na tym jednak nie koniec nowości – z początkiem lutego wzbogacona zostanie oferta rozrywki pokładowej na Dreamlinerach. Zostaną wprowadzone nowe tytuły gazet i magazynów, co znacznie zwiększy wybór prasy dla Pasażerów. Natomiast w systemie IFE (In Flight Entertainment) pojawią się m.in. nowe seriale i programy telewizyjne, dwa razy większy wybór filmów czy szeroka oferta audiobook-ów.
Z Nowym Rokiem linie rozbudowały także swój salonik – LOT Business Lounge „Polonez” – na warszawskim lotnisku. Została wydzielona nowa część „Elite Club Lounge” z dodatkowymi 50 miejscami, która przeznaczona jest dla pasażerów podróżujących w Elite Club na pokładach Dreamlinerów, jak i tych posiadających kartę SEN i HON w programie Miles&More. Podróżni będą mieli do dyspozycji miejsce wypoczynkowe
z indywidualnym oświetleniem, wyodrębnione miejsce relaksu z czterema wygodnymi rozkładanymi fotelami, a także miejsce do pracy z czterema komputerami z dostępem do Internetu i drukarki. Codziennie będzie też dostępna prasa krajowa i zagraniczna, zarówno w wersji papierowej, jak i na tabletach oraz bezpłatne Wi-Fi. W „Elite Club Lounge” znajdzie się inna oferta cateringowa: podróżni będą mogli korzystać z ciepłych posiłków przez cały dzień oraz dostępny będzie szerszy wybór napojów i wykwintnych alkoholi.
Największe wyzwania dla PLL LOT na ten rok oprócz zmian produktowych to utrzymanie płynności finansowej i dynamicznego tempa restrukturyzacji oraz wzmocnienie jej efektów, poprzez m.in. zwiększanie oferty usług generujących dodatkowe przychody,
w ramach działalności pozalotniczej (tzw. ancilliary revenue). Podstawą działań ma być przygotowywana właśnie długoterminowa strategia firmy, która oceni nie tylko przyszłe szanse biznesowe LOT-u, ale i tempo wzrostu, rolę na rynku czy zweryfikuje efektywność procesów, zwłaszcza sprzedażowych w relacjach z pasażerami. Strategia ta ma być również punktem wyjścia do przyszłej prywatyzacji i pozyskania inwestora.
Kluczowe będą też negocjacje warunków z Komisją Europejską w sprawie założeń Planu Restrukturyzacji oraz decyzje dotyczące ubiegania się o II transzę pomocy publicznej. LOT nie planuje wystąpienia o drugą transzę w najbliższych miesiącach. Pierwotne założenia mówiły, że II transza zostanie wypłacona w sierpniu 2013r., ale ze względu na dużo lepsze wyniki firmy, nie została uruchomiona do tej pory.
Tegorocznym wyzwaniem dla przewoźnika będzie również racjonalne i optymalne wykorzystanie floty długodystansowej, w warunkach ograniczania tzw. „oferowania”, narzuconego przez Komisję Europejską. Wczesną wiosną do floty LOT-u dołączy szósty Dreamliner, który według aktualnych planów będzie leasingowany innym liniom lotniczym albo będzie dedykowany do realizacji rejsów czarterowych na zlecenie biur podróży. Takie rozwiązanie przyniesie Spółce dodatkowe środki.
W tym roku linie przygotowały kilka dodatkowych atrakcji i niespodzianek związanych z jubileuszem. Z okazji urodzin LOT-u została odświeżona szata graficzna sztandarowego magazynu pokładowego „Kaleidoscope”, w którym została też stworzona dedykowana sekcja „LOT w przeszłość” z archiwalnymi zdjęciami i ciekawostkami na temat firmy. Przewoźnik chce świętować z pasażerami również na pokładach samolotów – pojawią się specjalne zapowiedzi, w drugiej części roku będzie emitowany urodzinowy film w systemie rozrywki pokładowej na Dreamlinerach oraz pojawiły się już specjalne oznakowania z logo 85-lecia – wewnątrz samolotów, jak i wkrótce znajdzie się na kadłubie jednego z Dreamlinerów. Symbolicznie, LOT objął również patronatem i opieką 4 żurawie, które znajdują się w warszawskim zoo.
LOT chce obchodzić urodziny też z podróżnymi z miast z całej Polski, jak i…. z całego świata. W wybranych portach, do których lata LOT oraz w niektórych polskich centrach handlowych zostanie zaprezentowana wystawa zdjęć historycznych, które uchwyciły najważniejsze momenty „z życia” linii. W planie jubileuszowym znajdą się również inne wystawy, wernisaże i akcje m.in. na serwisach społecznościowych i w przestrzeni miejskiej, angażujące zarówno pasażerów, pracowników jak i partnerów.