Linia lotnicza Wizz Air wraca na lotnisko Chopina. Przewoźnik zdecydował o przeniesieniu połączenia z Budapesztu na Okęcie z lotniska w Modlinie. Jednym z powodów takiej decyzji jest brak systemu ILS w porcie Modlin, bez którego samoloty nie mogą lądować np. w gęstej mgle.
Wizz Air zacznie latać z Okęcia do Budapesztu już od 21 grudnia 2012r. Samoloty przewoźnika obsługują tę trasę cztery razy w tygodniu.
Zanim zapadła decyzja o przeniesieniu połączenia z Modlina, przewoźnik wezwał lotnisko do jak najszybszego zamontowania potrzebnych urządzeń. ILS – radiowy system nawigacyjny miał funkcjonować w Modlinie od października 2012 roku. Do dziś nie działa.
Przez brak systemu, od października tego roku ponad 160 lotów Wizz Air zostało opóźnionych, przekierowanych lub odwołanych, co odczuło ponad 30 tysięcy pasażerów. Przewoźnik obliczył, że przez problemy na lotnisku Modlin straci ok. 8 mln zł.
W zeszłym tygodniu przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej potwierdzili, że tej zimy, złe warunki pogodowe znacznie wpłyną na polski ruch lotniczy, więc tym bardziej powinno się zadbać o wcześniejszą instalację i kalibrację systemu ILS w Modlinie – uważa przewoźnik.
Aby zminimalizować narażanie pasażerów na utrudnienia w Modlinie, Wizz Air zdecydował o przeniesieniu połączenia na trasie Warszawa – Budapeszt. Pozostałe 20 kierunków nadal obsługiwanych jest przez port w Modlinie.
– Wizz Air żałuje, że lotnisko w Modlinie nie wywiązało się z obietnicy posiadania w pełni sprawnego systemu ILS do obsługi zimowych połączeń. Lotnisko Warszawa/Modlin musi wziąć odpowiedzialność za wszystkie koszty, poniesione z powodu utrudnień, z którymi borykali się pasażerowie od października – mówi Daniel de Carvalho, Corporate Communications Manager w Wizz Air. Właśnie wtedy, zgodnie z ustaleniami, miała być ukończona instalacja ILS. Wizz Air uruchomił 21 połączeń z Modlina, aby korzystać z niższych opłat lotniskowych, ale warunki zimowych operacji lotniczych sprawiły, że jest to obecnie najdroższe lotnisko! Aby utrzymać niskie ceny i zminimalizować utrudnienia dla pasażerów, Wizz Air przeniesie tylko połączenie, obsługiwane przez samoloty niezbazowane w Modlinie, na Lotnisko Chopina. Pozostałe 20 tras jest obsługiwanych przez flotę zbazowaną w Modlinie. Nie moglibyśmy przenieść tych samolotów na Lotnisko Chopina, nie wpływając znacząco na kondycję i wydajność Lotniska Warszawa/Modlin. Wizz Air chce utrzymać dobre relacje z lotniskiem, dlatego też przenosi tylko jedno połączenie na Lotnisko Chopina. Jednocześnie apeluje do Modlina o pokrycie kosztów za utrudnienia, które wynikają z braku poprawnie funkcjonującego systemu ILS.
Czytaj więcej: Wizz Air ma dość lotniska w Modlinie. Już 160 lotów z problemami!
Czytaj więcej: Wielkie kłopoty Modlina. „Znajdziemy wyjście z tej sytuacji”