Jeszcze w tym tygodniu rozpocznie się kontrola w biurze podróży Mati Wolrld Holidays, którego klienci od kilku dni mają problemy z powrotem z Egiptu do Polski. – W trakcie kontroli pod lupę brane są m.in. zabezpieczenia finansowe biura- mówi portalowi NaWalizkach Aleksandra Marzyńska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Jak podają śląscy urzędnicy, sytuacja, która miała miejsce w sobotę 21 lipca o godz. 15 na lotnisku w Hurghadzie, kiedy grupa turystów nie odleciała z Hurghady do Katowic była efektem tego, że kontrahent egipski biura Mati World Holidays za późno dowiózł klientów na lotnisko.
Taka informacja została przekazana Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Śląskiego przez organizatora. Menedżerka biura Fatima Abdelhalim potwierdziła to także w rozmowie z portalem NaWalizkach.
– W sobotę około godz. 19 klienci zostali przewiezieni do hotelu w Hurghadzie. Było to 51 osób. W niedzielę 4 osoby wróciły do Katowic. Jak poinformował nas organizator, dziś (tj. w poniedziałek) 32 osoby (rodziny z dziećmi – tak ustalili sami turyści) wracają w godzinach wieczornych do Katowic. Reszta osób zostaje do czwartku. Jak zapewnił nas organizator będą oni – na koszt biura – przeniesieni do pięciogwiazdkowego hotelu z zapewnionym wyżywieniem – podkreśla Aleksandra Marzyńska.
Zbadają finanse i zakres działalności
Co sprawdzą urzędnicy w biurze Mati World Holidays?
– Oprócz zabezpieczeń finansowych biura, sprawdzane jest to, czy organizator dochował terminów złożenia nowych zabezpieczeń finansowych, czyli, czy zrobił to 14 dni przed upływem obowiązywania poprzednich. Organizator, który zapomniał o tym obowiązku, nie ma nic na swoją obronę, gdyż do każdego przedsiębiorcy 1 miesiąc wcześniej, czyli przed upływem obowiązywania poprzednich zabezpieczeń finansowych, kierowane jest wezwanie o konieczności dostarczenia marszałkowi następnego zabezpieczenia finansowego – wyjaśnia portalowi NaWalizkach Aleksandra Marzyńska.
Kontrolowane są także terminy obowiązywania zabezpieczenia finansowego, zakres terytorialny wskazany w zabezpieczeniu finansowym, by był zgodny z zakresem terytorialnym określonym w zaświadczeniu o wpisie do Rejestru Organizatorów Turystyki.
Marzyńska dodaje, że kontrola biura nie jest wynikiem obecnych problemów klientów. – Była zaplanowana znacznie wcześniej, na 26 lipca. Akurat zbiegła się w czasie z kłopotami turystów – mówi rzeczniczka urzędu marszałkowskiego.
Biuro nie ogłosiło upadłości ani niewypłacalności. Organizator oświadcza, że zachowuje płynność finansową.
Problemy śląskich biur podróży
W 2011 roku pracownicy Wydziału Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego przeprowadzili w sumie 61 kontroli – 18 planowych i 43 doraźne. Kontrole doraźne przeprowadzane są na podstawie informacji przekazywanych przez klientów zarówno telefonicznie, jak i pisemnie. W tym roku na zaplanowanych 41 kontroli. Do tej pory odbyły się już 30: wśród nich 19 było zaplanowanych, 11 – doraźnych.
W tym roku główne zastrzeżenia kontrolerów dotyczyły braku potwierdzonej znajomości języka obcego przez pilotów, w dwóch przypadkach zbyt niskiej sumy gwarancyjnej. W jednym przypadku zapadła decyzja zakazująca prowadzenia działalności organizatora turystyki. Jej przyczyną było przyjmowanie wpłat z pominięciem rachunku powierniczego, pomimo złożenia oświadczenia, że wpłaty klientów będą dokonywane na rachunek powierniczy. Kontrolerzy w jednym przypadku stwierdzili prowadzenie działalności organizatora turystyki bez wpisu do Rejestru Organizatorów Turystyki. W konsekwencji biuro to otrzymało zakaz prowadzenia działalności organizatora turystyki przez okres 3 lat.
Od 2011 roku na terenie woj. śląskiego dwóch organizatorów ogłosiło niewypłacalność i jedno niewykonanie zobowiązań umownych. Na przełomie maja i czerwca ubiegłego roku biuro INTER HOLIDAYS Sp. z o. o. z Częstochowy nie wykonało zobowiązań umownych wobec 10 klientów. Urząd Marszałkowski uruchomił wówczas gwarancję, klienci otrzymali 100% zwrotu wpłaconych kwot.
We wrześniu 2011 r. marszałek zapewnił powrót 207 klientów do kraju Biura Podróży WITOURS s.c. z Bielska-Białej. Z uwagi na niewypłacalność biura, nie zostało wykonanych 57 umów o świadczenie usług turystycznych dla ok. 350 osób. Wszyscy klienci wrócili bezpiecznie do kraju. Wypłaty z umów gwarancji ubezpieczeniowych, których imprezy zostały odwołane, zakończyły się pod koniec czerwca br. Klienci otrzymali zwrot 100% dokonanych wpłat.
W maju 2012 r. organizator Biuro Podróży LIATSAS TOURS z Chorzowa złożył oświadczenie o niewypłacalności. W tym przypadku nikt z klientów nie przebywał za granicą. Organizator przekazał pełne listy rezerwacyjne, kopie umów z klientami i kopie dowodów wpłat. Trwa kompletowanie dokumentów – zgłoszeń szkody składanych przez poszkodowanych klientów. Ze wstępnych szacunków wynika, że klienci powinni otrzymać ok. 95-100 proc. wpłat.
czytaj więcej: Turyści mają hotel i jedzenie – mówi nam przedstawicielka Mati World Holidays
czytaj więcej: Klienci Mati World Holidays wrócą z Egiptu dwa dni później